Banner Top

Temat dnia

Rynek pracy – dlaczego jest tak źle, skoro jest tak dobrze?

Sytuacja gospodarcza w Polsce i na świecie powoduje, że nastoje Polaków nie są najlepsze. Mimo że wielu pracowników i przedsiębiorców obawia się najgorszego, to część nadal dobrze sobie radzi.

Jak wynika z badań Grupy Progres, zwolnienia lub zamknięcie biznesu są ostatecznością, a jeśli już dochodzi lub dojdzie do redukcji kadry, to w pierwszej kolejności dotknie ona m.in. osób bez kwalifikacji i opornych na rozwój kompetencji. Pracodawcy deklarują, że ludzie z fachem w ręku, otwarci na zmiany, a nawet przebranżowienie są ostatni na liście do zwolnienia, jeśli już do nich dojdzie.

Najem mieszkań w listopadzie 2022 – raport Expandera i Rentier.io

Po 10 miesiącach nieprzerwanych wzrostów, stawki najmu nieco spadły. Z raportu Expandera i Rentier.io wynika, że w październiku najem staniał w 9 z 16 badanych miastach, w 2 z 16 stawki się nie zmieniły, a w 5 z 16 odnotowaliśmy dalsze wzrosty.

Największe tąpnięcie nastąpiło w Katowicach (-9% m/m), które jest jedynym miastem, w którym obecne stawki są zbliżone do poziomu z początku roku. Dzięki spadkom cen mieszkań średnia rentowność inwestycji w mieszkanie na wynajem wzrosła do 5,54% netto, co jest odpowiednikiem lokaty z oprocentowaniem 6,84%.

Mobile gaming: Przychody z reklam w grach mogą osiągnąć nawet 56 mld USD w 2024 roku

Według raportu SensorTower w pierwszym kwartale 2022 roku pobrano globalnie 14,3 miliardów gier na telefon (ponad 3 mld stanowiły pobrania w Europie), czyli o 200 mln więcej niż w analogicznym okresie w 2021 roku[1].

Rosnąca w zawrotnym tempie popularność rozgrywek mobilnych sprawiła, że stały się one mainstreamowym kanałem rozrywkowym, ale też komunikacyjnym i reklamowym, obok którego nie sposób przejść obojętnie. Już teraz prognozuje się, że przychody z reklam w grach mogą osiągnąć nawet 56 mld USD w 2024 roku (42 mld w 2019), a to wszystko przez to, że gracze nie ignorują reklam w tym kanale[2].

Chcemy żyć bardziej „eko”, ale nie mamy na to pomiędzy…, czyli, jak inflacja wpływa na nasze wybory

Inflacja, która według 7 na 10 konsumentów (69%) pytanych przez Intrum[1] rośnie szybciej niż nasze pensje, nie tylko powoduje, że coraz trudniej jest nam wywiązywać się ze wszystkich zobowiązań finansowych na czas.

Pokrzyżowała również plany Polaków dotyczące oszczędzania na przyszłość. 73% z nas nie jest zadowolonych z kwoty, którą udaje się odkładać każdego miesiąca. Rosnące koszty życia są również przeszkodą w byciu odpowiedzialnymi i świadomymi konsumentami. W ostatnich latach coraz więcej osób wdrażało w swoim życiu „filozofię” sustainability. Czy inflacja zahamowała również ten trend?

Inflacja pogorszyła dobrobyt finansowy 7 na 10 konsumentów naszym kraju

Z deszczu pod rynnę. Tak w jednym zdaniu można opisać sytuację finansową konsumentów w Polsce pod koniec 2022 r. W tegorocznym raporcie Intrum, „European Consumer Payment Report” zupełnie nie widać już optymizmu, którzy respondenci badania deklarowali w 2021 r.

Ledwo poradziliśmy sobie ze skutkami korona-kryzysu, zaczęliśmy nawet z powrotem gromadzić oszczędności, a już pojawiło się nowe zagrożenie dla naszych budżetów – inflacja. Wzrost cen wpływa negatywnie na finanse aż 87% osób w naszym kraju, ale nie tylko na nie. Koszty życia, które rosną szybciej niż nasze pensje, źle wpływają na ogólne samopoczucie Polaków (70%). 7 na 10 (71%) konsumentów przyznaje, że przez inflację jest w gorszej sytuacji finansowej niż rok temu.

Ceny mieszkań w listopadzie 2022 – raport Expandera i Rentier.io

Mieszkania tanieją już niemal we wszystkich badanych miastach. Z raportu Expandera i Rentier.io wynika, że w porównaniu z majem 2022 r. ceny spadły aż w 14 z 17 miastach, dla których monitorujemy sytuację.

W większości przypadków spadki są jednak niewielkie. Średnio ceny spadły tylko o 3,4%. Najmocniej staniały lokale w Częstochowie (8,6%), Sosnowcu (8,4%) oraz Katowicach (7,5%). Z kolei drożej niż w maju było tylko w Rzeszowie (+4%), Bydgoszczy (2%) i Lublinie (2%). Na rynku kredytów hipotecznych najważniejszym wydarzeniem jest wzrost średniego oprocentowania do rekordowego poziomu 10%.

Dobre prognozy dla sektora MarTech w 2023 - dalszy wzrost i jeszcze większa integracja rynku

MarTech to bez wątpienia jedna z najbardziej dynamicznych branż. Według szacunków Emergen Research wartość globalnego rynku technologii marketingowych do 2030 roku może wynieść ok. 660 mld USD (246 mld USD w 2021 r.).

Nic dziwnego, clue każdej strategii marketingowej stanowią technologie, a twierdzi tak 6 na 10 agencji i specjalistów badania MarTech Alliance 2021/2022. Według raportu – aż 23 proc. z budżetu marketingowego jest przeznaczane właśnie na rozwiązania cyfrowe. Co przewidują kolejne lata? Dalszy rozwój ekosystemu MarTech oraz jeszcze większą integrację narzędziową.

Sprzedajesz mieszkanie w 2023 r? Czekają Cię nowe wydatki

Już od przyszłego roku świadectwa energetyczne, określające zapotrzebowanie nieruchomości na energię, będą obowiązkowe w przypadku sprzedaży czy wynajmu. Możliwość porównania przez nabywców wskaźników rocznego zużycia energii, stanie się nowym parametrem branym pod uwagę przy podejmowaniu decyzji zakupowej.

Sprzedających czekają więc nowe wydatki związane z wyrobieniem świadectwa, a także inwestycjami, dzięki którym ich nieruchomości będą bardziej energooszczędne. Dotychczas obowiązek sporządzania świadectw energetycznych dotyczył nieruchomości oddawanych do użytku po 2009 r. Nowelizacja Ustawy wprowadza istotne zmiany, które są szczególnie ważne dla osób, które w 2023 r. będą kupować lub sprzedawać nieruchomość.

Banner 468 x 60 px

Banner 468 x 60 px