Docelowa organizacja ruchu na nowej alei Wojska Polskiego

Coraz bliżej do oddania częstochowskiego odcinka DK-91 po przebudowie. Wykonawca zintensyfikował prace, by zdążyć przed końcem roku. Grafiki pokazują, jak pojedziemy po zakończeniu prac.

Jak informuje Miejski Zarząd Dróg, konsorcjum wykonawcze szacuje zaawansowanie robót na ponad 90% całego zakresu. Aktualnie na budowie codziennie zaangażowanych jest ok. 500 osób, pracowników firm wykonawczych i podwykonawczych. Zgodnie z zapowiedziami nowa, częstochowska „gierkówka” zostanie oddana do użytku do końca tego roku.

Prezentujemy, jak ma wyglądać organizacja ruchu po udrożnieniu głównej arterii miasta dla ruchu w myśl pierwotnych założeń projektowych, jak i w ślad za odstępstwami od istniejących przepisów uzyskiwanymi ze strony właściwego ministerstwa w trakcie procesu inwestycyjnego. Były to procedury żmudne i długotrwałe, ale ich przeprowadzenia wymagał interes mieszkańców miasta. Przypomnijmy, że pierwotny projekt przebudowy alei Wojska Polskiego musiał być zgodny z przepisami, które przy drogach tej kategorii wymagają m.in. określonych odległości między kolejnymi skrzyżowaniami. Kategorię i standard drogi wymusiły założenia programu unijnego, do którego miasto aplikowało już sporo lat temu. Było to także sporo przed poznaniem realnego terminu uruchomienia obwodnicy autostradowej Częstochowy.

W wyniku swoich starań MZD uzyskał jednak do projektu odstępstwa ministerialne, co umożliwiło przywrócenie docelowych relacji alei Wojska Polskiego z: ul. Powstańców Śląskich, ul. Okrzei (zjazd w ulicę z DK-91), ul. Rakowską (wyjazd na DK-91 kierunek Warszawa i wjazd z DK-91 od strony Katowic). Ostatnie odstępstwa umożliwiające budowę kolejnych połączeń z DK-91 to decyzje procedowane przez niezależne od służb miejskich gremia ministerialne w ostatnim czasie. Chodzi o skrzyżowanie z ul. Sieroszewskiego (zjazd i wyjazd na DK-91) i zjazd z al. Wojska Polskiego w ul. Rakowską (jadąc w kierunku „Katowice”).

- Wprowadzenie tych ostatnich korekt w życie, zgodnie z prawem wymaga modyfikacji ZRiD, a to proces czasochłonny. Stąd docelowy kształt dwóch wymienionych rozwiązań powstanie w ramach odrębnego zadania, po zakończeniu inwestycji głównej, która swój finał będzie mieć z końcem roku. Podobnie rzecz ma się z budową nowej kładki bocznej nad torami kolejowymi między ulicami Bardowskiego i Rejtana. Wspomniane elementy, które zostały wyodrębnione i zostaną zrealizowane poza kontraktem głównym w 2024 roku, nie będą jednak generować dużych utrudnień i nie mają wpływu na całokształt prac zasadniczych, których finał zbliża się wielkimi krokami - tłumaczy Maciej Hasik, rzecznik prasowy MZD w Częstochowie.

Na mapach poglądowych z grafikami prezentujemy docelową organizację ruchu na poszczególnych skrzyżowaniach budowanego na nowej alei Wojska Polskiego. Docelowa organizacja ruchu będzie determinować także zmiany w organizacji komunikacji miejskiej. Zostaną podane z wyprzedzeniem, najprawdopodobniej na początku przyszłego roku.

dk-1-organizacja-ruchu-01
dk-1-organizacja-ruchu-02
dk-1-organizacja-ruchu-03
dk-1-organizacja-ruchu-04
dk-1-organizacja-ruchu-05
dk-1-organizacja-ruchu-06
dk-1-organizacja-ruchu-07
dk-1-organizacja-ruchu-08
dk-1-organizacja-ruchu-09
dk-1-organizacja-ruchu-10

Warto także odnotować, że odstępstwa umożliwiające budowę relacji bocznych (bez tego niemożliwe byłoby puszczenie tamtędy ruchu) wcześniej uzyskano także dla następujących połączeń z al. Wojska Polskiego:
· Brzozowa (wlot i wylot)
· Bohaterów Katynia (wlot i wylot)
· Spacerowa (wlot)
· Bardowskiego (wlot i wylot)
· Przerwy–Tetmajera (wlot i wylot)
· Ossowskiego (wlot i wylot)
· Zamenhoffa (wlot i wylot)

cz.info.pl; źródło: BP UM Częstochowa