Przygotowanie do budowy nowego wiaduktu nad torami ul. 1 Maja

Na przejętym terenie po udanym przeprowadzeniu wywłaszczeń ruszyły ograniczone do minimum rozbiórki niezbędne do przygotowania placu budowy pod nową wielką inwestycję - przedłużenie ul. 1 Maja do Krakowskiej. Pozwolą na rozpoczęcie właściwych robót drogowych jeszcze w tym roku.

Początek wspomnianych przygotowań osobiście odnotował prezydent Częstochowy. Towarzyszyła mu dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg w Częstochowie oraz inspektorzy nadzoru, którzy zdali raport ze sfinalizowania procedur.

- To strategiczne zadanie pozwoli na odciążenie centrum, będzie też komfortowym połączeniem - nie tyle tranzytowym co międzydzielnicowym. Ten wiadukt da nam alternatywną przeprawę przez tory kolejowe dzielące nasze miasto. Trzeba tę inwestycję uznać za jeden z najistotniejszych elementów modernizacji układu komunikacyjnego w mieście, którą staramy się konsekwentnie realizować w ramach programu "Lepsza Komunikacja w Częstochowie" – komentował prezydent Częstochowy.

Jak przypomina Miejski Zarząd Dróg, na etapie projektowania zaplanowana budowa, jej charakter i przebieg były szeroko konsultowane z mieszkańcami, dlatego ostatecznie udało się wypracować optymalny kształt inwestycji wraz z obiektem mostowym nad torami kolejowymi. Rozwiązania projektowe zminimalizowały ingerencję w istniejącą zabudowę, zarówno tę mieszkaniową, jak i w kompleks przemysłowy będący historyczną tkanką naszego miasta. Do przygotowania terenu konieczna jest rozbiórka 25 budynków różnego typu - od sklepowo-magazynowych, poprzez mieszkalne po gospodarcze. Obiekty zlokalizowane są w przyszłym śladzie drogi przy adresach: 1 Maja, Krakowska, Stawowa, Mała oraz przy al. Wolności i rondzie Mickiewicza. Właścicielom lokali i budynków wypłacane są należne odszkodowania, a lokatorom zapewniono mieszkania zamienne.

Przedłużenie będzie miało status drogi powiatowej. Zadaniem wykonawcy jest wybudowanie połączenia komunikacyjnego o długości 1,2 km od ronda Mickiewicza do skrzyżowania ulic: Krakowskiej i Księdza Wróblewskiego. Droga wyposażona zostanie w ścieżki rowerowe, chodniki, zatoki autobusowe, przejścia dla pieszych. Nad torami kolejowymi powstanie wiadukt drogowy - z pełną infrastrukturą drogową, rowerową i dedykowaną pieszym (obecnie jest tam tylko kładka dla pieszych). Ponadto w ramach prac zaplanowano przebudowę ronda Mickiewicza oraz skrzyżowania ul. Krakowskiej z ul. ks. Wróblewskiego. Powstaną też ekrany akustyczne.

Realizacją prac zajmuje się wyłoniona w przetargu firma wykonawcza Primost Południe z Będzina. Zadanie kosztować będzie ponad 94,7 mln zł. Niemal 60 mln zł zostało pozyskane z programu inwestycyjnego Polski Ład, a pozostała kwota, ok. 35 mln zł to wkład własny ze środków budżetu miasta Częstochowy. Zamówienie musi zostać zrealizowane w terminie: do 28 miesięcy kalendarzowych od dnia zawarcia umowy. Umowny termin zakończenia prac to październik 2025 roku.

cz.info.pl; źródło: BP UM Częstochowa