Dzięki nagrzewnicy na budowie DK-91 zima nie straszna

Specjalistyczny sprzęt sprowadzony przez wykonawcę nowej al. Wojska Polskiego pozwala układać masę bitumiczną nawierzchni mimo mroźnej aury.

Mowa o nagrzewnicy gazowej – urządzeniu wykorzystywanemu w drogownictwie zwłaszcza wtedy, gdy warunki atmosferyczne nie sprzyjają pracom (dlatego technologia ta powszechnie stosowana jest np. w Skandynawii). Jak tłumaczy nadzorująca prace Karolina Nalepa, główna technolożka konsorcjum wykonawczego firm NDI, dzięki nagrzewnicy możliwe jest stworzenie na budowie sztucznych warunków w momencie, gdy trzeba dokończyć prace i uzyskać zgodne ze specyfikacją parametry.

Nagrzewnica gazowa ogrzewa podłoże, a za maszyną temperatura utrzymuje się na poziomie 70-80 stopni Celsjusza. Jednocześnie osuszana i nagrzewana jest powierzchnia ok. 40 m kw. Po wykonaniu pracy przez nagrzewnicę możliwe jest wykonanie skropienia i przystąpienie do układania mieszanki. Nawierzchnia powstała w ten sposób wykazuje analogiczne właściwości do tej układanej w warunkach naturalnych. Aby potwierdzić prawidłowość wykonanych prac i parametrów ułożonej masy bitumicznej przeprowadza się wtórne badania. Moc przerobowa maszyny pozwala na przygotowanie ok. 7 tys. m kw powierzchni drogi dziennie.

Wykonawca prac deklaruje zakończenie zasadniczych robót z końcem roku, co pozwoli na powrót ruchu kołowego na nową al. Wojska Polskiego.

cz.info.pl; źródło: BP UM Częstochowa