Połączenie ulic 1 Maja z Krakowską nabiera tempa

Postępuje budowa nowego połączenia drogowego - przedłużenia ul. 1 Maja z nowymi rondami przy ulicach: Mickiewicza i Krakowskiej wraz z łączącym całość obiektem mostowym nad torami kolejowymi.

Będzie to alternatywne połączenie komunikacyjne odciążające Śródmieście z aleją Najświętszej Maryi Panny, które też pozwoli zmniejszyć obciążenie al. Niepodległości. Wynegocjowane na etapie projektowania parametry i przebieg drogi pozwoliły na minimalną ingerencję w zabudowę i umożliwiły stworzenie połączenia o charakterze lokalnym. Ronda, droga i wiadukt skomunikują też niezagospodarowane dotąd tereny przyległe o dużym potencjale inwestycyjnym.

- Trwają prace przygotowawcze do robót zasadniczych na terenie kolejowym, przebudowujemy elementy sieci trakcyjnej. Została wprowadzona zmiana organizacji ruchu w obrębie ul. Krakowskiej, gdzie kontynuujemy realizację przekładek uzbrojenia terenu, tak by w okresie wakacyjnym móc przystąpić do prac przy budowie przyszłego ronda. Podobnie latem przymierzymy się do prac zasadniczych od ronda Mickiewicza – wymienia Marcin Sosiński odpowiedzialny za przeprowadzenie prac przez firmę Primost Południe.

Dyrektor MZD w Częstochowie zwróciła uwagę natomiast na to, że budowa przedłużenia ul. 1 Maja do ul. Krakowskiej będzie spinać inne, duże zadania zrealizowane po obu stronach miasta w ostatnich latach, a jednocześnie droga będzie miała charakter lokalny. – To swoista alternatywa dla centrum miasta. Nowe połączenie pozwoli nam złączyć dwie części miasta, zaczynając od DK-46, a kończąc na DK-91. Dzięki tej inwestycji połączymy te dwie, nowo wybudowane drogi krajowe i dzięki temu damy nowe możliwości komunikacyjne zarówno dla kierowców, jak i pasażerów komunikacji miejskiej oraz rowerzystów czy pieszych – zapowiada dyrektor.

1 maja krakowska 2024

Przedłużenie ul. 1 Maja będzie miało charakter drogi powiatowej. Zadaniem wykonawcy jest wybudowanie połączenia komunikacyjnego o długości 1,2 km od ronda Mickiewicza do skrzyżowania ulic Krakowskiej i Ks. Wróblewskiego. Droga wyposażona zostanie w ścieżki rowerowe, chodniki, zatoki autobusowe, przejścia dla pieszych. Nad torami kolejowymi powstanie wiadukt drogowy - z pełną infrastrukturą drogową, rowerową i dedykowaną pieszym (obecnie jest tam tylko kładka dla pieszych). Ponadto w ramach prac zaplanowano przebudowę ronda Mickiewicza oraz skrzyżowania ul. Krakowskiej z ul. Ks. Wróblewskiego. Powstaną też ekrany akustyczne. Zainstalowane zostanie nowoczesne oświetlenie uliczne. Całość kosztować będzie niespełna 95 mln zł, a roboty realizuje firma Primost Południe z Będzina. Niemal 60 mln zł zostało pozyskane z krajowego programu inwestycyjnego Polski Ład, a pozostała kwota, ok. 35 mln zł to wkład własny ze środków budżetu miasta.

Finał prac zapowiedziano na końcówkę przyszłego roku.

cz.info.pl; źródło: BP UM Częstochowa