Powstaje System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej

Specjalne wysięgniki zainstalowano już w około połowie planowanych lokalizacji. System obejmie też powstające centra przesiadkowe. Z kolei kierowcom życie ułatwią niebawem nowe liczniki zmiany świateł na skrzyżowaniach, sfinansowane z budżetu obywatelskiego.

Oprócz inwestycji ukierunkowanych na przebudowę infrastruktury drogowej, mostowej i tramwajowej trwają lub przygotowywane są zadania mające ułatwiać korzystanie z komunikacji miejskiej i transportu zbiorowego czy usprawniać ruch kołowy i jego przepływ po głównych arteriach miasta. Wszystkie te inwestycje – w ramach programu „Lepsza Komunikacja w Częstochowie” – realizuje Miejski Zarząd Dróg i Transportu.

Strategicznym przedsięwzięciem jest budowa trzech centrów przesiadkowych wraz z przebudową sąsiadujących z nimi układów drogowych. Budowy trwają przy wszystkich dworcach w mieście – Głównym od strony ul. Piłsudskiego, Stradom i Raków. Przy każdym z centrów będą także zainstalowane elementy Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej. Pozostałe zostaną zamontowane w 47 kolejnych lokalizacjach. Łącznie – jako zintegrowane i cyfrowe tablice zmiennej treści – będą informowały o rzeczywistym czasie przyjazdów/odjazdów autobusów i tramwajów na najbardziej uczęszczanych przystankach.

Dzięki formatowi działania online, System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej umożliwi ponadto informowanie częstochowianek i częstochowian o utrudnieniach i zagrożeniach na terenie miasta. Po uruchomieniu systemu tysiącu mieszkającym w Częstochowie osobom niedowidzącym będą wręczone specjalne piloty, które umożliwią głosowe komunikowanie wiadomości z tablic.

Na terenie miasta trwa instalacja specjalnych wysięgników, które będą elementami konstrukcji systemu. Tego typu słupy widać już m.in. przy pl. Daszyńskiego czy w al. Najświętszej Maryi Panny. Montaż ukończono już w około połowie planowanych lokalizacji. System zostanie uruchomiony z końcem roku. Jego koszt to ok. 3,5 mln zł.

Zaawansowanie prac przy budowie centrów przesiadkowych pozwala na tymczasowe dopuszczanie do ruchu także na zamkniętych dotąd odcinkach ul. Piłsudskiego czy Korfantego oraz na wjeździe z ul. Pułaskiego na wiadukt w kierunku DW 908 przy dworcu Stradom. Wciąż są to jednak place budowy – należy więc pamiętać o ostrożności poruszając się zarówno samochodem jak i pieszo w obrębie prowadzonych prac.

Sukcesywnie finalizowane są także budowy kolejnych odcinków dróg rowerowych (np. w al. Niepodległości), które docelowo połączą wszystkie centra tworząc spójną, liczącą ok. 10 km sieć. Zakończenie wszystkich prac związanych z centrami przesiadkowymi planowane jest w połowie 2020 roku. Wówczas kosztem 69 mln zł Częstochowa zyska zupełnie nowe otoczenie trzech największych dworców kolejowych wraz z infrastrukturą umożliwiającą lepsze niż dotąd parkowanie, korzystanie z komunikacji miejskiej i przesiadanie się na inne środki transportu zbiorowego.

Z kolei na zmotoryzowanych już wkrótce czekać będą kolejne liczniki odliczające czas do zmiany świateł na ważnych, miejskich skrzyżowaniach. Dzięki  budżetowi obywatelskiemu do funkcjonującego już zestawu tego typu instalacji w połowie października dołączą kolejne. Pojawią się na pięciu nowych skrzyżowaniach – ul. Krakowskiej z al. Wojska Polskiego, ul. Orzechowskiego z al. Wolności i ul. Kopernika, al. Armii Krajowej z ul. Dekabrystów, ul. Dekabrystów z ul. Kilińskiego oraz ul. Faradaya z ul. Legionów. Wszędzie tam montaż instalacji może spowodować chwilowe niedogodności.

Na zdjęciu słup Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej na pl. Daszyńskiego.

cz.info.pl; źródło i foto: BP UM Częstochowa