Większość relacji poprzecznych w ciągu DK-91 zostanie utrzymana

Miejski Zarząd Dróg przedstawia informację dotyczące zjazdów i wyjazdów po finalizacji przebudowy alei Wojska Polskiego, wskazując na odstępstwa, jakie udało się uzyskać oraz rozwiązania wymagane przez audyt bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Przypomnijmy, ze prace przy przebudowie alei Wojska Polskiego (DK-91) będą kontynuowane po pozytywnym zakończeniu procedury przetargowej i wyborze nowego wykonawcy inwestycji.

Od samego początku procedowania docelowych rozwiązań w zakresie organizacji ruchu przy alei Wojska Polskiego, MZD dążył do wdrożenia w projekcie takich rozwiązań, które po zakończeniu prac umożliwiłyby komfortową i bezpieczną komunikację z ulicami poprzecznymi.

Mając na uwadze, że funkcjonujące dotąd rozwiązania inżynieryjne były w ciągu tej drogi wdrażane pół wieku temu, należało się spodziewać, że niektóre elementy organizacji ruchu muszą ulec zmianie. Pierwotne opinie zewnętrznych specjalistów sugerowały nawet, że – zgodnie z obowiązującym w Polsce normami bezpieczeństwa w ruchu drogowym – zdecydowana większość wjazdów i wyjazdów z ulic poprzecznych w ciągu alei Wojska Polskiego - będzie musiała zniknąć (niemal wszystkie).

Część proponowanych przez projektantów wjazdów i wyjazdów w istocie została zakwestionowana przez zewnętrzny audyt bezpieczeństwa ruchu drogowego, któremu musiał zostać poddany projekt przebudowy dawnej DK-1. Pierwotnie miało więc zabraknąć relacji alei Wojska Polskiego z ulicami: Rakowską w każdym kierunku, Okrzei (zjazd i wyjazd), Powstańców Śląskich, Bór, Sieroszewskiego i Brzozową.

Mając jednak na uwadze społeczny interes mieszkańców oraz praktyczność nowych rozwiązań komunikacyjnych, Miejski Zarząd Dróg przystąpił do działań prawnych i projektowych, które w konsekwencji miały pozwolić uzyskać szereg odstępstw od przepisów ze strony służb właściwego ministerstwa, bez uszczerbku dla bezpieczeństwa ruchu. Działania takie wymagają długotrwałych procedur i szeregu kroków formalno–prawnych.

W ich wyniku udało się uzyskać odstępstwa i przywrócić w projekcie docelowe relacje alei Wojska Polskiego z ulicami: Powstańców Śląskich, Okrzei (wjazd z DK-91), Rakowską (wyjazd na DK-91 kierunek Warszawa i wjazd z DK-91 od strony Katowic).

Wysoce prawdopodobne jest, że w efekcie starań dążących do uzyskania następnych odstępstw, po zakończeniu przebudowy alei Wojska Polskiego utrzymany będzie także wjazd w ul. Rakowską (dla jadących DK-91 od strony Warszawy) i połączenie z ul. Sieroszewskiego.

Natomiast z uwagi na techniczny brak możliwości zmiany parametrów drogowych zamknięty docelowo, na stałe pozostanie zjazd w ul. Bór, wyjazd z ul. Rakowskiej w kierunku Katowic i wyjazd z ul. Okrzei w aleję Wojska Polskiego (zjazd pozostanie dostępny).

Wszelkie inne informacje dotyczące docelowych rozwiązań w zakresie zjazdów i wjazdów w ciągu DK-91 nie mają potwierdzenia w rzeczywistości i obowiązującym porządku prawnym. O kolejnych istotnych dla przebudowy alei Wojska Polskiego kwestiach Miejski Zarząd Dróg będzie informował w odrębnych komunikatach.

cz.info.pl; źródło: BP UM Częstochowa