Mając na uwadze, że funkcjonujące dotąd rozwiązania inżynieryjne były w ciągu tej drogi wdrażane pół wieku temu, należało się spodziewać, że niektóre elementy organizacji ruchu muszą ulec zmianie. Pierwotne opinie zewnętrznych specjalistów sugerowały nawet, że – zgodnie z obowiązującym w Polsce normami bezpieczeństwa w ruchu drogowym – zdecydowana większość wjazdów i wyjazdów z ulic poprzecznych w ciągu alei Wojska Polskiego - będzie musiała zniknąć (niemal wszystkie).
Część proponowanych przez projektantów wjazdów i wyjazdów w istocie została zakwestionowana przez zewnętrzny audyt bezpieczeństwa ruchu drogowego, któremu musiał zostać poddany projekt przebudowy dawnej DK-1. Pierwotnie miało więc zabraknąć relacji alei Wojska Polskiego z ulicami: Rakowską w każdym kierunku, Okrzei (zjazd i wyjazd), Powstańców Śląskich, Bór, Sieroszewskiego i Brzozową.
Mając jednak na uwadze społeczny interes mieszkańców oraz praktyczność nowych rozwiązań komunikacyjnych, Miejski Zarząd Dróg przystąpił do działań prawnych i projektowych, które w konsekwencji miały pozwolić uzyskać szereg odstępstw od przepisów ze strony służb właściwego ministerstwa, bez uszczerbku dla bezpieczeństwa ruchu. Działania takie wymagają długotrwałych procedur i szeregu kroków formalno–prawnych.
W ich wyniku udało się uzyskać odstępstwa i przywrócić w projekcie docelowe relacje alei Wojska Polskiego z ulicami: Powstańców Śląskich, Okrzei (wjazd z DK-91), Rakowską (wyjazd na DK-91 kierunek Warszawa i wjazd z DK-91 od strony Katowic).
Wysoce prawdopodobne jest, że w efekcie starań dążących do uzyskania następnych odstępstw, po zakończeniu przebudowy alei Wojska Polskiego utrzymany będzie także wjazd w ul. Rakowską (dla jadących DK-91 od strony Warszawy) i połączenie z ul. Sieroszewskiego.
Natomiast z uwagi na techniczny brak możliwości zmiany parametrów drogowych zamknięty docelowo, na stałe pozostanie zjazd w ul. Bór, wyjazd z ul. Rakowskiej w kierunku Katowic i wyjazd z ul. Okrzei w aleję Wojska Polskiego (zjazd pozostanie dostępny).
Wszelkie inne informacje dotyczące docelowych rozwiązań w zakresie zjazdów i wjazdów w ciągu DK-91 nie mają potwierdzenia w rzeczywistości i obowiązującym porządku prawnym. O kolejnych istotnych dla przebudowy alei Wojska Polskiego kwestiach Miejski Zarząd Dróg będzie informował w odrębnych komunikatach.
cz.info.pl; źródło: BP UM Częstochowa