Opracowując plan budowy stacji ładowania, dokonano uzgodnień z częstochowskim oddziałem Tauron Dystrybucja S.A., Miejskim Zarządem Dróg i Transportu oraz Biurem Inżyniera Ruchu i Miejską Pracownią Urbanistyczno-Planistyczna UM. Działania związane z planem koordynuje zespół Inżyniera Miejskiego w ramach Wydziału Inwestycji i Zamówień Publicznych UM.
Lokalizacje stacji uzgodniono biorąc pod uwagę m.in. potrzeby transportowe i komunikacyjne, uwarunkowania wynikające z zagospodarowania przestrzennego, przewidywane potrzeby kierujących (na poziomie lokalnym i ponadlokalnym), aspekty prawne czy parametry ekonomiczne dotyczące budowy, obsługi i użytkowania stacji.
Projekt planu – zgodnie z wymogami ustawy – poddano konsultacjom, podczas których nie zgłoszono żadnych uwag. Następnie przekazano go spółce Tauron Dystrybucja SA, a ta uzgodniła projekt i przygotowała program przyłączeń ogólnodostępnych stacji ładowania. Jego warunki miasto zaakceptowało, a po dodatkowej korespondencji z Ministerstwem Aktywów Państwowych, uzgodniło też ostateczne terminy sfinalizowania planu budowy stacji, możliwe do realizacji przez operatora.
Tak więc I etap ma objąć realizację 30 stacji z 62 punktami ładowania i zakończyć się do 30 czerwca 2021 roku. Z kolei w II etapie, z terminem realizacji do 31 grudnia 2021 roku, powstanie 21 stacji z 44 punktami ładowania. Łącznie do końca przyszłego roku powinno powstać więc w Częstochowie 106 stacji ładowania pojazdów elektrycznych o mocy 22 kW.
Obecnie w mieście jest 18 takich stacji (o mocy od 22 do 100 kW), spełniających określone normy, zlokalizowanych przy Wydziale Elektrycznym Politechniki Częstochowskiej, na stacjach paliw Orlen przy ul. Warszawskiej i św. Barbary, przy hotelu Ibis, a także przy ul. Sosabowskiego i Bugajskiej (sieć GreenWay). W Częstochowie zarejestrowane są obecnie 104 samochody elektryczne.
cz.info.pl; źródło: BP UM Częstochowa