Życie jest przed tobą, nie w smartfonie

To hasło kampanii profilaktyczno-edukacyjnej, organizowanej przez Komendę Miejską Policji we współpracy z Zakładem Gospodarki Mieszkaniowej TBS w Częstochowie, która ma na celu zwrócenie uwagi na problem nadmiernego korzystania z internetu, zarówno przez dzieci, młodzież jak i osoby dorosłe.

Od wielu lat eksperci są zaniepokojeni zbyt długim czasem spędzanym przez dzieci i młodzież w świecie wirtualnym (według badań NASK, dzieci średnio spędzają w sieci przy użyciu smartfonów ponad 4 godziny), ale także rosnącym problemem zagrożeń wynikających z używania telefonów przez uczestników ruchu drogowego.

Jak wynika z policyjnych statystyk, w 2019 roku na polskich drogach doszło do prawie 3 tys. wypadków na przejściach dla pieszych, w których zginęło 190 osób, a prawie 3 tys. zostało rannych. Szacuje się, że co czwarty wypadek spowodowany jest przez korzystanie z telefonu komórkowego - dotyczy to zarówno kierujących samochodem czy rowerem, jak i pieszych, którzy zapatrzeni w ekran swojego smartfona nie są w stanie zauważyć zagrożeń, które napotykają na drodze.

Równie niebezpieczne jest korzystanie z telefonu podczas pracy w rolnictwie. Zbliżające się wakacje to okres, kiedy młodzież i dzieci są często angażowane w pomaganie bliskim na wsi. Akcja ma przypomnieć i uświadomić, że większość wypadków przy pracy rolniczej wynika z nienależytej ostrożności podczas wykonywania tych prac, w tym właśnie przez korzystanie ze smartfona.

Odbiorcami akcji, zainaugurowanej 16 czerwca konferencją prasową w Kamienicy Kupieckiej, mają być dzieci, młodzież i dorośli, którzy wykorzystują urządzenia elektroniczne z dostępem do internetu.

W ramach kampanii do mediów zostanie przekazany niecodzienny spot filmowy oraz komunikaty audio (więcej o spocie pisaliśmy tutaj). Wydrukowano także ulotki informacyjne oraz plakaty.

Ogłoszono też konkurs dla dzieci i młodzieży, polegający na napisaniu własnego utworu literackiego w wybranej formie (wiersz, opowiadanie, bajka) z przeznaczeniem dla nastoletnich odbiorców, który ma promować bezpieczne wakacje bez smartfona. Prace można nadsyłać do 16 lipca. (szczegóły na stronie Komendy Miejskiej Policji).

Kampanię realizuje Komenda Miejska Policji we współpracy ZGM TBS Częstochowa. Jej partnerami są również: Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji Okręgu Częstochowskiego, KRUS, Starostwo Powiatowe w Częstochowie, Urząd Miasta Częstochowy. Honorowy patronat nad kampanią objął Prezydent Miasta Częstochowy.

To nie pierwsza współpraca częstochowskiej policji z miejską spółką. Od 2018 rokuZakład Gospodarki Mieszkaniowej TBS wraz Komenda Miejską Policji w Częstochowie, a także m.in. Urzędem Miasta Częstochowy, Młodzieżową Radą Miasta, Politechniką Częstochowską organizuje akcję Bezpieczna Częstochowa. Projekt ma przede wszystkim propagować bezpieczne zachowania wśród dzieci, młodzieży i seniorów. To działanie wieloletnie, a każda kolejna edycja skupia się na ważnych społecznie zagadnieniach.

W 2018 roku, w ramach akcji ZGM TBS wspólnie z Policją przygotował publikację „Abecadło bezpieczeństwa seniora” po to, by lepiej chronić zdrowie i życie częstochowskich seniorów. Powstał również spot, w którym wystąpili seniorzy z Częstochowskiego Centrum Aktywności Seniorów. Ten krótki film zyskał uznanie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji. W programie akcji uwzględniono wówczas także młodzież i dzieci, które narażone są na zagrożenia w internecie.

Podczas pierwszej edycji akcji zaproszono do współpracy Państwowy Instytut Badawczy NASK w Warszawie, którego przedstawiciel wziął udział w konferencji naukowej Bezpieczna Częstochowa. W ramach współpracy powstała również specjalna broszura edukacyjna dla nastolatków ostrzegająca przed zagrożeniami w sieci.

Edycja Bezpiecznej Częstochowy z 2019 roku skupiła się wokół rozwijającego się na dużą skalę niebezpiecznego zjawiska cyberprzemocy - mowy nienawiści w sieci, popularnie nazywanej hejtem. Niestety, hejt z roku na rok staje się coraz poważniejszym problemem społecznym.

Jednym z raportów pokazujących to niebezpieczne zjawisko są badania SW RESEARCH. Objęto nimi 800 internautów w wieku 16–64 lata. Wynika z nich, że ponad połowa internautów (53,4%) przynajmniej raz spotkała się z hejtem w sieci. Co czwarta badana osoba padła ofiarą hejtera, a 11,3% sama nim była. Niestety, częściej hejtowali ludzie młodzi (do 24. roku życia).

Ubiegłoroczna edycja akcji zakończyła się marszem młodzieży przeciwko mowie nienawiści w życiu publicznym.

Rok 2020 ze względu na epidemię koronawirusa jest wyjątkowy. Wiele planów i projektów nie mogło być realizowanych lub musiały być tak zmodyfikowane, aby uwzględniały restrykcyjne przepisy sanitarne. W ramach akcji Bezpieczna Częstochowa realizowany jest kampania społeczna Życie jest przed tobą, nie w smartfonie.

W spotkaniu z dziennikarzami w Kamienicy Kupieckiej wzięli udział: Prezydent Częstochowy Krzysztof Matyjaszczyk, Prezes ZGM TBS Paweł Konieczny, zastępca Komendanta Miejskiego Policji w Częstochowie nadkom. Grażyna Dudek oraz naczelnik Wydziału Zarządzania Kryzysowego Starostwa Powiatowego w Częstochowie Anetta Ujma i Dyrektor Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego w Częstochowie Piotr Dobosz.

Więcej informacji o akcji można znaleźć na stronie Komendy Miejskiej Policji

cz.info.pl; źródło: BP UM Częstochowa