Twist 2.0 już na częstochowskich torach

Na częstochowskie tory tramwajowe wyjechał nowy Twist drugiej generacji. Wkrótce pojawią się kolejne. Łącznie będzie ich dziesięć.

Zanim tramwaj oficjalnie dołączył do taboru miejskiego przewoźnika, wcześniej przeszedł testy, podczas których był dostosowywany przez ekipy fachowców z PESY i MPK do częstochowskich warunków (m.in. przejechał bez pasażerów ok. 800 km). 13 maja rozpoczął oficjalne kursy na czynnym obecnie odcinku torowiska.

- Warto podkreślić, że nowe Twisty są jednymi z najnowocześniejszych tego typu pojazdów w Europie. Już ich pierwsza generacja była ogromnym przeskokiem w jakości podróżowania częstochowską komunikacją miejską. Teraz jest to zdecydowanie najwyższy poziom – mówi prezydent Częstochowy. Kiedy blisko osiem lat temu pojawiły się u nas pierwsze Twisty wielu pasażerów wolało poczekać dłużej na przystanku, żeby móc wsiąść właśnie do nowego składu. Mam nadzieję, że i tym razem nowe czerwone tramwaje spotkają się z podobnym przyjęciem.

W porównaniu do poprzednika, w drugiej generacji Twista m.in. zmodyfikowano nadwozie oraz udoskonalono właściwości jezdne i widoczność. Tramwaj jest ponadto bogatszy o szereg udogodnień dla motorniczych i pasażerów: dodatkowe wyposażenie w kabinie motorniczego, dodatkowe, boczne oświetlenie zewnętrzne po lewej i prawej stronie wagonu, dwa automaty do sprzedaży biletów, system zliczania potoków pasażerskich czy zasobniki energii i diagnostyka on-line. Są też dwustronne tablice informacyjne LCD oraz możliwość zakupu biletu jednorazowego metodą zbliżeniową.

– Obecnie na finiszu jest produkcja drugiego Twista, który powinien dotrzeć do Częstochowy jeszcze w maju. Kolejne będą pojawiały się sukcesywnie. Każdy z nich przejdzie analogiczny proces dostosowania do naszych warunków. Wszystkie będą kursowały na terenie całego miasta po zakończeniu przebudowy starej linii tramwajowej, czyli za kilka miesięcy – zaznacza prezes MPK.

Zakup dziesięciu Twistów 2.0 to kolejny etap realizacji projektu modernizacji komunikacji tramwajowej, na który składają się trwający remont starszej części linii tramwajowej i wymiana taboru. Łącznie koszt rekordowego w historii miasta europejskiego kontraktu realizowanego w ramach programu „Lepsza Komunikacja w Częstochowie” wynosi 204 mln zł (114 mln przebudowa + 90 mln zakup tramwajów). Dofinansowanie unijne zdobyte na ten cel to 144 mln zł.

Nowy Twist 2.0 został zaprezentowany – z zachowaniem przeciwepidemicznych środków ostrożności – 13 maja podczas spotkania prasowego na ternie zajezdni Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Częstochowie.

cz.info.pl; źródło: BP UM Częstochowa