Przypominamy jak załatwić sprawę w Urzędzie Miasta w dobie epidemii

W Urzędzie Miasta Częstochowy nadal obowiązują ograniczenia w obsłudze interesantów związane ze stanem epidemii. Przypominamy o aktualnym trybie załatwiania spraw obywatelskich, związanych z aktami stanu cywilnego, ewidencją przedsiębiorców i deklaracjami dotyczącymi odpadów.

Rejestracja pojazdów
Oprócz możliwości kierowania wniosków drogą elektroniczną (platforma ePUAP) lub pocztową istnieje możliwość telefonicznego umówienia się na wizytę w wydzielonym okienku bezpośredniej obsługi interesantów referatu komunikacji w budynku przy ul. Waszyngtona 5.

Można w ten sposób załatwić sprawę związaną m.in.:
- z zarejestrowaniem pojazdu,
- wymianą dowodu rejestracyjnego z powodu braku miejsca na zamieszczenie badania technicznego,
- odbiorem dowodu rejestracyjnego,
- odbiorem wtórnika tablic rejestracyjnych,
- wymianą prawa jazdy dla kierowcy zawodowego,
- złożeniem wniosku o wydanie wtórnika prawa jazdy.

Dowody osobiste, ewidencja ludności
Istnieje możliwość telefonicznego umówienia się na wizytę w okienku referatu dowodów osobistych i ewidencji ludności przy ul. Waszyngtona 5, w celu:
- złożenia  i odbioru dowodu osobistego,
- wydania  zaświadczenia o utracie dowodu osobistego,
- wydania zaświadczenia z rejestru mieszkańców miasta Częstochowy,
- udostępnienia danych z rejestru mieszkańców i rejestru PESEL,
- zameldowania na pobyt stały i czasowy,
- wymeldowania z pobytu stałego i czasowego,
- zgłoszenia wyjazdu i powrotu za granicę,
- złożenia wniosku o wpis do stałego rejestru wyborców.

Urząd Stanu Cywilnego
W budynku USC przy ul. Focha 19/21 bezpośrednia obsługa prowadzona jest wyłącznie w zakresie rejestracji zgonów. W pozostałych sprawach można umówić się z urzędnikiem na załatwienie sprawy (o ile jest to konieczne) po uprzednim kontakcie telefonicznym.
Prosimy dzwonić:
- w sprawach sprostowań i uzupełnień oraz powrotu do nazwiska po rozwodzie – 34 370 75 89,
- w sprawach rejestracji urodzeń – 34 370 74 81, wtorek-czwartek w godz. 12.00-14.00*,
- w sprawach rejestracji małżeństw, wydawania zaświadczeń do kościołów oraz  zaświadczeń o stanie cywilnym – 34 370 74 83, wtorek-czwartek w godz. 9.00-11.00*,
- w sprawach zmiany imienia lub nazwiska – 34 370 74 99,
- w innych sprawach – 34 3707 485.
* w pozostałych dniach i godzinach obsługa telefoniczna zależy od dostępności pracowników

Wnioski o wydanie odpisów aktów stanu cywilnego można przesyłać pocztą na adres Urzędu Stanu Cywilnego, ul. Focha 19/21, 42-217 Częstochowa, elektronicznie – przez platformę ePUAP lub składać osobiście w punkcie kancelaryjnym przy ul. Waszyngtona 5 (dawny BGŻ), ale wyłącznie po uprzedniej rozmowie telefonicznej z pracownikiem USC (tel. 34 370 75 89), który poinformuje o możliwości otrzymania konkretnego dokumentu, o formie wniosku oraz o ewentualnych płatnościach.

Przedsiębiorcy, przewozy, zezwolenia alkoholowe
Sprawy z zakresu działania Wydziału Funduszy Europejskich i Rozwoju Urzędu Miasta Częstochowy, czyli:
- wnioski o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej,
- wnioski w sprawie zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych,
- wnioski w sprawie licencji taxi, w sprawie przewozu osób, rzeczy, pośrednictwa przy przewozie rzeczy,
- wnioski w sprawie zezwoleń na wykonywanie regularnych przewozów osób,
- wnioski w sprawie zezwoleń na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego,
- wnioski w sprawie zaświadczeń na przewozy drogowe na potrzeby własne
nadal mogą być przekazywane tylko za pośrednictwem poczty, platformy ePUAP i SEKAP.

Jeżeli wnioski zawierają drobne błędy umawiamy  przedsiębiorców telefonicznie na określoną godzinę do okienka bezpiecznej obsługi przy ul. Waszyngtona 5, w celu uzupełnienia wniosku.

Gospodarowanie odpadami
Wydział Podatków i Opłat przyjmuje oraz obsługuje interesantów w budynku przy alei Wolności 30  po wcześniejszym telefonicznym umówieniu wizyty na konkretną datę i godzinę. Obsługa jest realizowana w pełnym zakresie. Po wcześniejszym umówieniu terminu przyjmowane są deklaracje i korekty deklaracji, udzielane są informacje o stanie rozliczeń z tytułu opłaty za gospodarowanie opłatami, można dokonać kartą płatniczą wpłaty opłaty GOK. Udzielane są też wszelkie informacje z zakresu realizowanego przez wydział zadania.

cz.info.pl; źródło: BP UM Częstochowa