Zresztą, jak sama stwierdza: Obraz jest gdzieś wewnątrz i niepokojąco stara się wydostać z człowieka. Potrzeba malowania staje się na tyle silna, że z ekspresjonistyczną pasją nanosi się na płótno, papier, pilśnię kolejne warstwy farby. Temu procesowi towarzyszy poczucie, iż jest się praktycznie takim samym narzędziem co farba, pędzel, szpachla. Ta instrumentalizacja – wbrew pozorom – jest satysfakcjonująca. Przyjemnym staje się pozwalanie sobie na przepływ bliżej nieokreślonej energii, myśli, skojarzeń. Dopiero później pojawia się potrzeba przeobrażenia „nieświadomego” w „świadome” działanie.
Owa świadomość ujawnia się między innymi w dbałości o estetykę; w nadawaniu pionowym smugom gwałtownych gestów i pozornie swobodnych nacieków subtelnego laserunku; w wydobywaniu światła pulsującego z przestrzeni obrazu środkami formalno – plastycznymi; w dbałości o bogactwo kontrastów barwnych, fakturalnych, kierunkowych. Artystka świadomie wybiera najczęściej akryl, aby nie wprowadzać już dodatkowego światła, jakie daje farba olejna w zależności od otoczenia, w którym się znajduje. Choć wiele ciężkich form, brył wydaje się być w tych pracach osadzonych w płynno–mglistej materii i przez nią rozbitych, to jednak masywnie one trwają.
Chyba ulubione przez Anitę Grobelak pionowe kierunki sugerują stabilność i majestatyczność. „Pozostałe realizacje – podaje Tomasz Starczewski – mają rozbitą zawartość form (ale kompozycyjną jedność)”. Historyk sztuki dostrzega w nich działania impresyjne i zalicza do czystej abstrakcji, w której brak rzeczywistych odpowiedników staje się zaletą, bowiem „(…) ułatwia koncentrację uwagi na wartościach czysto plastycznych. W tych, jak i poprzednich eksponatach do ważnych czynników należą kolor, światło i przestrzeń. Ale charakterystyczną cechą tego malarstwa jest materia. W eksponowanych pracach nie ma obrazu malowanego gładko oraz jednolitą fakturą. Jedno z płócien pokryto farbą o gruzełkowatej powierzchni, niby sople i stalaktyty w jaskiniach. Niektóre zgrubienia farby wygładzono rozgniatając szpachlą. Widać wtedy m.in. patynę w charakterze starego omszałego drewna lub miedzi, złota czy mosiądzu. Szlachetność materii wydobyta zostaje poprzez kontrasty faktur, barwy i światła. Nieraz mieni się ona kolorem, migotliwością cennego kruszcu lub biżuterii”.
W istocie Anitę Grobelak pociąga chropowaty relief, który starannie szlifuje kolejnymi warstwami laserunkowo nakładanego koloru. Na uwagę zasługuje też szeroka gama kolorystyczna, jaką się posługuje. Z pewnością jej prace zainteresują miłośników koloryzmu, twórczości Brzozowskiego, czy Potworowskiego.
Wojciech Pogorzelski
Anita Grobelak - urodzona 4 maja 1975 roku w Częstochowie. Ukończyła w 1999 roku wyższe studia magisterskie na Wydziale Filologiczno – Historycznym Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Częstochowie na kierunku filologia polska; w roku 2001 – Wydział Pedagogiczny WSP w Częstochowie, gdzie otrzymała tytuł licencjata w zakresie pedagogiki wczesnoszkolnej.
W 2002 roku uzyskała tytuł magistra wychowania plastycznego po ukończeniu Wydziału Artystycznego WSP w Częstochowie (obecnie Akademia im. Jana Długosza). Dyplom z wyróżnieniem obroniła w Pracowni Malarstwa profesora Wernera Lubosa. Od 2006 roku członek Stowarzyszenia Proartystycznego „Integracja”, kurator Galerii Teatru from Poland w Częstochowie, ul. Zaułek Wieluński 2.
Animowała też działania artystyczne Galerii Groovy Grupy. Była członkiem biura festiwalowego Festiwalu działań parateatralnych i performance'u OFFsceniczny w Częstochowie, I Ogólnopolskiego Festiwalu Teatrów Ogródkowych „W Zaułku” (2006), Festiwalu Dekonstrukcji Słowa Czytaj! (2011). W latach 2006 – 2009 organizatorka Ogólnopolskiego Pleneru Malarskiego pod hasłem „Teatr mundi”. Od 2007 r. właścicielka Galerii Teatr from Poland w Częstochowie, Al. NMP 2, a w latach 2011 – 2016 menager artystyczny Teatru from Poland. W ramach tej działalności zajmowała się animacją kulturalną (koncerty, imprezy klubowe, charytatywne, spotkania literackie, filmowe, wystawy, warsztaty, przeglądy, konkursy, festiwale, itp.).
Była współtwórcą i organizatorem projektu CzęstochowskaMłodaScenaArtystyczna (2007-2008); cyklu wystaw fotografii w ramach „GaleriaMłodychTwórców” (2007-2008); 7x7 dni Fest (2011); Manufaktury książki (2012); członkiem jury I i II Ogólnopolskiego przeglądu monodramów 42-200 Monodram w Częstochowie (2008-2009). Anita Grobelak jest też pomysłodawcą i organizatorem Free Art Fest from Poland. Festiwalu Sztuki Niezależnej (2009 -2017); przeglądu zespołów muzycznych Debiuty from Poland (2009 – 2017); projektu Częstochowa Bajkowa (2011- 2012); Ogólnopolskiego konkursu fotograficznego Zobacz Częstochowę i festiwalu Peron Częstochowa (2014-2017).
W 2016 roku za osiągnięcia w pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej otrzymała Nagrodę Prezydenta Miasta Częstochowy. Ma na swoim koncie ponad sześćdziesiąt wystaw zbiorowych i indywidualnych. Zajmuje się malarstwem i instalacją.
piątek 12 stycznia - godz. 19.00
Ośrodek Promocji Kultury „Gaude Mater”, ul. Dąbrowskiego 1, Częstochowa
Wstęp wolny
cz.info.pl; źródło i foto: AG