Część z nich jest już w alarmująco złym stanie i konieczna jest natychmiastowa konserwacja. Niewielka część kolekcji trafiła do Muzeum Częstochowskiego na przełomie lat 1989 i 1990. Dopiero w 2012 r. okazało się, że ogromna część artystycznego dorobku Plucińskiej-Zembrzuskiej niszczeje w przeznaczonym do wyburzenia rodzinnym domu artystki. Wtedy też rozpoczęto starania o pozyskanie ich do zbiorów muzealnych, co ostatecznie udało się w 2017 r.
81 prac wymaga oprawy. Aktualnie większość z nich obitych jest rozpadającymi się listewkami. Oprawienie ich w sposób spójny jest zabiegiem koniecznym, by stworzyć jednolitą kolekcję, którą będzie można prezentować całościowo.
Znaczna część spośród obrazów wymaga gruntownej konserwacji. Przede wszystkim należy oczyścić je z brudu, zacieków, poddać konserwacji papier, wymienić podłoża.
W skład kolekcji, która zostanie poddana zabiegom konserwatorsko-renowacyjnym i oprawie, wchodzą: obrazy olejne – 42 sztuki, obrazy na kartonie – 6 sztuk, obrazy aluminiowe na kartonie – 11 sztuk, kolaże na folii – 24 sztuki, rysunki piórkiem – 9 sztuk, linoryty – 7 sztuk, kolaże z gazety – 9 sztuk, kolaże – 8 sztuk, rysunki na kliszy – 4 sztuki, kolaże z linorytem – 2 sztuki. Są one datowane na lata 1950–1987.
Muzeum Częstochowskie, Pawilon Wystawowy w Parku Staszica
godziny zwiedzania w sobotę i niedzielę: 11.30–17.30
cz.info.pl; źródło: Muzeum Częstochowskie