Ponad połowa badanych jest również zdania, że atrakcje turystyczne Polski są zbyt słabo reklamowane wśród Polaków, że do wypoczynku w kraju powinno się bardziej zachęcić, pokazywać miejsca mniej popularne, jeszcze nieodkryte. Szczególnie, że z wiedzą krajowych turystów o atrakcjach turystycznych Polski bywa różnie.
W opinii 40 proc. badanych - nie zawsze jest łatwo te informacje znaleźć. Co piąta ankietowana osoba w regionach, określiła swój poziom wiedzy o regionie, w którym mieszka jako raczej lub bardzo niski. Ogólnie, swoją wiedzę na temat oferty turystycznej Polski turyści krajowi ocenili na poziomie przeciętnym 6,1 w skali od 0 do 10, gdzie „0" oznacza „nie mam żadnej wiedzy", a „10" – „mam bardzo dużą wiedzę". Mimo niedostatków wiedzy o ofercie turystycznej kraju, siedmiu na dziesięciu pytanych zgadza się, że Polska ma wiele ciekawych miejsc i atrakcji turystycznych. Większość respondentów uważa również, że jest jeszcze w Polsce wiele miejsc wartych odkrycia (82 proc. - suma odpowiedzi zdecydowanie i raczej tak) i każdy turysta może tutaj znaleźć coś odpowiedniego dla siebie (70 proc.).
Z jakich możliwości wypoczynku w kraju, Polacy korzystają przede wszystkim
Na pierwszym miejscu znalazło się zwiedzanie, obcowanie z kulturą (77 proc., pierwsze trzy wskazania w pytaniu z wielokrotnym wyborem). Ci, którzy preferują zwiedzanie podczas wyjazdów, odwiedzają zabytkowe miejscowości i obiekty (81-83 proc.), biorą udział w wydarzeniach: festynach, koncertach itp. (68 proc.), odwiedzają muzea i galerie (54 proc.). W drugiej kolejności respondenci wskazali wypoczynek, rekreację mało aktywną (66 proc., pierwsze trzy wskazania w pytaniu z wielokrotnym wyborem). Zwolennicy mniej aktywnego wypoczynku głównie spacerują (82 proc.), grillują (74 proc.), plażują i zażywają kąpieli (73 proc., 70 proc.) czytają (59 proc.).
Co ważne, tylko niespełna co trzecia osoba w tej grupie wskazała jako wybieraną formę wypoczynku oglądanie filmów i seriali oraz korzystanie z komputera. Na trzecim miejscu w preferowanych formach aktywności znalazły się rozrywka i kontakty towarzyskie (64 proc., pierwsze trzy wskazania w pytaniu z wielokrotnym wyborem), a na kolejnym miejscu – rekreacja czynna, uprawianie sportu (55 proc., pierwsze trzy wskazania w pytaniu z wielokrotnym wyborem). Aktywnie wypoczywający przede wszystkim pływają (66 proc.) i jeżdżą na rowerach (64 proc.). Około 1 respondentów uprawiających sport podczas wyjazdów wskazała: siatkówkę, bieganie, trekking, grę w badmintona, narciarstwo lub snowboard zimą, a co piąty uprawia wspinaczkę lub kajakarstwo, wioślarstwo. Odpowiadając na pytanie o preferowany sposób spędzania czasu podczas wyjazdów mniej więcej co dziesiąty respondent wskazał wyjazdy dla zdrowia i urody (SPA, sanatoria), a jeszcze mniej osób – pielgrzymki, udział w praktykach religijnych.
Relacja ceny do jakości
Usługi w obszarze turystyki w Polsce nie są może postrzegane jako tanie, ale ich jakość jest oceniana wysoko. Szczególnie korzystnie stosunek jakości do ceny wypada w przypadku usług noclegowych, niewiele gorzej w przypadku usług gastronomicznych i atrakcji turystycznych, które klasyfikują się jako droższe, ale wysokiej jakości. Około 40 proc. badanych spędzających wakacje w kraju deklaruje, że relacja jakości usług turystycznych w Polsce do ceny jest korzystna. Co ciekawe, z tą opinią zgadzają się przede wszystkim mieszkańcy województw południowej Polski: śląskiego, małopolskiego, opolskiego i lubelskiego, gdzie zdecydowanie ponad połowa respondentów (w śląskim aż 75 proc.) potwierdza dobry stosunek jakości i cen w krajowych usługach turystycznych.
Satysfakcja turystów z pobytu w Polsce
O tym, że wypoczynek w kraju jest atrakcyjny i daje zadowolenie przekonują wyniki innego realizowanego przez Polską Organizację Turystyczną badania - badania satysfakcji turystów z pobytu w Polsce. Ogólny poziom zadowolenia badanych Polaków z wakacji w kraju jest bardzo wysoki; wyniósł w 2014 roku 96 proc. (suma odpowiedzi bardzo i raczej zadowolony), o 1 p.p. więcej niż rok wcześniej. To chyba najlepsza rekomendacja do tego, by na tegoroczny urlop wybrać ofertę krajowego rynku turystycznego.
cz.info.pl; źródło: AT
Dane pochodzą z: badań krajowego rynku turystycznego, realizacja badania PBS Sp. z o.o., 2014: (1) próba 1001 mieszkańców Polski, wiek – 20 lat i więcej; (2) próba 1920 mieszkańców Polski (16 województw, w każdym N=120), mieszkańcy danego województwa w wieku 18 + oraz z badania satysfakcji turystów krajowych i zagranicznych 2014, realizacja konsorcjum Bluehill, Quality Watch, Pracownia badawcza BSM, próba 500 turyści krajowi i 500 turyści zagraniczni.