Zabawa dla dzieci, inspiracja dla dorosłych

Po sukcesach na rynkach zagranicznych, do polskich sklepów trafiła właśnie nowa marka sygnowana przez Wydawnictwo Klett – Akademia Inteligentnego Malucha.

Inauguruje ją seria książeczek dedykowanych 3 i 4-latkom oraz ich rodzicom. Stanowi nie tylko źródło zabawy dla dzieci, ale jest zarazem ściągawką dla dorosłych w jaki sposób najlepiej dbać o rozwój ich pociech.

Publikacja składa się z trzech części, każda z nich poświęcona jest innemu rodzajowi inteligencji – IQ (inteligencja logiczna), CQ (inteligencja kreatywna) i EQ (inteligencja emocjonalna).

Zabawa dla całej rodziny
Wydawnictwo Klett znane jest uczniom i ich rodzicom dzięki opracowywanym przez jego specjalistów szkolnym podręcznikom do nauki języków obcych, przyrody, matematyki i geografii; publikuje również materiały językowe, sygnowane marką PONS, adresowane do każdego chcącego pogłębić swą znajomość języków obcych.

Nie ma złych odpowiedzi!
Nieszablonowe rozwiązania nie świadczą o błędzie. Książki uczą również, jak zrozumieć dziecko – poznać jego sposób myślenia, zainteresowania oraz postrzeganie otaczającego je środowiska.

Teraz, wykorzystując swoje bogate doświadczenie, pragnie dostarczyć rodzicom młodszych dzieci pomoce dydaktyczne oferujące wspólną rozrywkę jednocześnie wskazując jak prawidłowo stymulować młode umysły.

Mały człowiek chętnie się uczy, ale pod jednym warunkiem – nauka ma być dla niego zabawą. W związku z tym twórcy serii zaproponowali rodzinną rozrywkę z wykorzystaniem jednego z ulubionych zajęć najmłodszych, czyli naklejek. Oprócz ciekawych, barwnych historii, które dziecko może samodzielnie uzupełniać dołączonymi nalepkami, wstęp do każdej książki podaje rodzicom gotowe pomysły na efektywne wykorzystanie proponowanych zabaw.

– W Polsce książki zostały skonsultowane z psychologiem i dostosowane do specyfiki naszego kraju. Dobre przyjęcie książek w innych państwach pokazuje, że niezależnie do długości i szerokości geograficznej potrzeby dzieci oraz młodych rodziców są takie same. Nad przystosowaniem publikacji do polskich uwarunkowań pracowała m.in. dr Magdalena Czub, psycholog i adiunkt w Zespole Wczesnej Edukacji w Instytucie Badan Edukacyjnych w Warszawie – mówi Michał Kulesza, Dyrektor Zarządzający, Klett Polska..

Jak rozwijać różne rodzaje inteligencji
Inteligencja to nie tylko umiejętność poprawnego liczenia czy rozwiązywania logicznych zagadek, ale również zdolność kreatywnego myślenia, wyobraźnia czy panowanie nad emocjami. Wchodząca do sklepów seria składa się z trzech pozycji poświęconych różnym rodzajom inteligencji. IQ rozwija funkcje poznawcze (m.in. logiczne i analityczne myślenie i umiejętności językowe), CQ rozbudza wyobraźnię, kreatywność i ciekawość świata, zaś EQ pozwala pracować nad kontrolowaniem emocji i zachowań. Rodzice nie tylko otrzymują materiały, które gwarantują kompleksowy rozwój intelektualny dziecka, ale również sami zdobywają wiedzę, która w twórczy i efektywny sposób pozwala im pracować i bawić się z maluchem.

Część IQ poświęcona jest inteligencji logicznej. Skupia się na rozwijaniu funkcji poznawczych, czyli logicznego myślenia, wiedzy o otaczającym nas świecie, jak również kształtowaniu umiejętności matematycznych oraz wzbogacaniu słownictwa i nauce czytania. Proponuje zadania mające na celu pomoc w rozpoznawaniu i rozróżnianiu kolorów, kształtów i rozmiarów. Zabawy uruchamiają wyobraźnię, spostrzegawczość oraz pozwalają na swobodną ekspresję. Opracowane ćwiczenia pomagają również w rozróżnianiu cyfr i opanowaniu podstawowych działań na liczbach. Wzbogacają także słownictwo, rozwijają umiejętność czytania. Najwięcej miejsca poświęcono jednak na zabawy pobudzające logiczne myślenie i rozumowanie. Ćwiczą wnioskowanie, dopasowywanie do siebie różnych elementów, rozpoznawanie relacji między przedmiotami oraz pozwalają przybliżają zagadnienia czasu i przestrzeni.

Czy wiesz, że…
psotność Twojego dziecka może być dobrą oznaką?
Może to świadczyć o jego wysokiej kreatywności, a swoim zachowaniem daje wyraz chęci poznania różnych aspektów świata.

W książce poświęconej inteligencji twórczej (CQ) główny nacisk położony jest na stymulowanie naturalnej skłonności dziecka do poszukiwania twórczych rozwiązań. Uczy ona odwagi w tworzeniu i realizacji własnych, niestandardowych pomysłów. Zawarte w książce ćwiczenia opiekunowie powinni traktować jako zachętę do swobodnej zabawy i realizowania nawet najdziwniejszych, z punktu widzenia dorosłego, pomysłów. Wykonując proponowane zadania należy dać dziecku możliwość puszczenia wodzy fantazji, np. poprzez zachęcanie do uzupełniania przedstawionych codziennych sytuacji czy dowolne dekorowanie obrazków. Jeśli dziecko ma ochotę nie tylko korzystać z naklejek, ale również rysować, malować czy dodawać do obrazka elementy z plasteliny – autorzy zachęcają, aby mu na to pozwolić.

Trzecia z opracowanych publikacji koncentruje się na sferze uczuciowej – kontrolowaniu własnych zachowań, panowania nad emocjami, empatii, kształtowaniu relacji z otaczającym nas światem – czyli inteligencji emocjonalnej (EQ). Zawarte w książce zadania mają pomóc dziecku zrozumieć uczucia innych osób oraz dostrzegać i rozumieć potrzeby nie tylko ludzi, lecz również roślin i zwierząt. Pozwalają oswoić się z sytuacjami wymagającymi koncentracji, namysłu czy respektowania zasad. Proponowane zabawy dostarczają okazji do omówienia różnego rodzaju reguł i wytłumaczenia, dlaczego należy ich przestrzegać. Jednocześnie uczą okazywania uczuć (m.in. przez twórczość plastyczną) oraz kształtowania relacji z innymi osobami (np. poprzez odgrywanie ról).

Chłonny umysł przedszkolaka
Marka debiutuje cyklem skierowanym do dzieci w wieku 3-4 lat, ale już niedługo na rynku pojawią się kolejne części (dla grup 2-3 i 4-5 lat). Wybór adresatów pierwszej serii nie jest przypadkowy – to wiek, w którym umysł rozwija się w błyskawicznym tempie, maluch chętnie się uczy, a jego dążenie do poznawania otaczającego świata jest wręcz nieograniczone. Niezwykle ważne jest, aby efektywnie wykorzystać ten czas. To, co naturalnie i intuicyjnie przyswaja kilkulatek, będzie bazą, która pozwoli mu z sukcesem rozpocząć nie tylko szkolne życie, ale zaowocuje również w wieku dorosłym. Warto mieć świadomość, że inteligencja jest cechą dynamiczną i wielopłaszczyznową, a my mamy wpływ na jej rozwój i kształtowanie.

Iloraz inteligencji nie jest niezmienny. Odpowiednie ćwiczenia i stymulacja rozwoju dziecka pozwalają podwyższyć jego poziom.

cz.info.pl; źródło: Informacja prasowa