„Nasz Elementarz” trafił do druku

Więcej stron, matematyki, brak literki „ś" – to tylko niektóre zmiany, jakie zaszły w pierwszej części „Naszego Elementarza". Wszystkie są efektem konsultacji społecznych.

Ostateczną wersję pierwszej odsłony darmowego podręcznika przedstawiły minister edukacji narodowej Joanna Kluzik-Rostkowska oraz główna autorka elementarza – Maria Lorek.

Minister edukacji narodowej podpisała też decyzję o dopuszczeniu do druku pierwszej części przygotowywanego w MEN podręcznika.

- Bardzo poważnie potraktowaliśmy wszystkie nadesłane komentarze. Jest to jedyny tak szeroko konsultowany społecznie podręcznik - powiedziała w trakcie konferencji prasowej minister Joanna Kluzik-Rostkowska. - Na początku czerwca na stronie internetowej elementarza pojawi się poradnik metodyczny - dodała.

Maria Lorek dodała: - Liczba stron została zwiększona do 96. Dodatkowe strony obejmują głównie część matematyczną. W oddanej do druku części podręcznika nie ma litery „ś". Zmienione zostały również ilustracje.

62 860 – dokładnie tyle osób odwiedziło (liczba unikatowych użytkowników) stronę www.naszelementarz.men.gov.pl w trakcie konsultacji społecznych darmowego podręcznika (17-30 kwietnia). Do MEN trafiło w tym czasie 361 opinii, w tym połowa neutralnych, merytorycznych, a połowa ocennych. Uwagi ocenne rozłożyły się w zasadzie po równo, prawie tyle samo było pozytywnych, co negatywnych.

Około połowa osób z wszystkich zgłaszających opinie otwarcie przedstawiała się jako nauczyciele. Wielu z nich, to osoby deklarujące posiadanie wieloletniego doświadczenia dydaktycznego. W przypadku tej grupy zawodowej proporcje opinii pozytywnych do negatywnych można ocenić na korzyść podręcznika.

Największe zainteresowanie budziły zagadnienia związane z nauką języka polskiego (119 opinii) oraz grafiką (83 opinie).

Kolejne kategorie opinii dotyczyły, m.in.: pomocy naukowych (48 opinii), metodyki ćwiczeń (34 opinie), tematyki społecznej (29 opinii), matematyki (24 opinie) oraz przyrody (13 opinii).

Powtarzające się uwagi o charakterze językowym dotyczyły m.in. kolejności nauki liter, metodyki nauki sylab i głosek, za szybkiego wprowadzanie zmiękczeń typu „ś", za szybkiego tempa nauki liter w ogóle lub za wolnego tempa nauki, a także czcionki.

Uwagi dotyczące grafiki najbardziej podzieliły opiniujących. Część osób oceniła, że grafika jest bardzo dobra - kolorowa, wesoła, przyjazna. Inne osoby natomiast twierdziły, że zbyt kolorowa, rozpraszająca, kiczowata. Sporo emocji wywołał brak miasta Łodzi na mapie Polski.

Podejście do zagadnień społecznych w podręczniku (kwestie równościowe i integracyjne) w większości przypadków zostało ocenione pozytywnie. Pojawiły się też uwagi, że nie ma treści patriotycznych, czy też święta Wszystkich Świętych.

Metodyka ćwiczeń również była raczej chwalona. Pobudzają wyobraźnię, wymagają kreatywności, pracy w grupie – to niektóre z opinii na ten temat. Odnośnie matematyki sygnalizowano, że jest jej w podręczniku za mało.

Elektroniczną, dopuszczoną do druku wersję elementarza można znaleźć na stronie www.naszelementarz.men.gov.pl

cz.info.pl; źródło: MEN