Szybsze płatności gwarantują firmom dalszy, zrównoważony rozwój
Nieterminowe płatności były jednym z głównych wyzwań firm w całej Europie na długo przed wybuchem pandemii. Korona-kryzys z oczywistych względów jeszcze pogłębił ten problem. Nic dziwnego więc, że terminowe dokonywanie płatności przez klientów jest kluczowe dla dalszego funkcjonowania europejskich biznesów.
7 na 10 respondentów (70 proc.) badania Intrum, czyli europejskich przedsiębiorców przyznało, że dzięki szybszemu dokonywaniu płatności przez klientów i kontrahentów, mogliby terminowo płacić swoim dostawcom. Tego samego jest 62 proc. ankietowanych z Polski. Płacenie na czas dostawcom jest traktowane jako warunek utrzymywania zaufania i zdrowych relacji z partnerami biznesowymi (67 proc. Europa vs. 66 proc. Polska). Zmniejszenie luki płatniczej i szybsze płatności są również warunkiem zrównoważonego rozwoju firmy – tak uważa 67% europejskich i 65 polskich przedsiębiorców.
Na liście najważniejszych „korzyści” płynących z otrzymywania terminowej zapłaty za oferowane produkty i usługi u pytanych z Polski znalazła się jeszcze możliwość rozszerzenia gamy oferowanych produktów i usług (63 proc.). Dla europejskich firm ważna jest również możliwość zatrudniania nowych pracowników (48 proc.).
– Wyniki tegorocznego badania Intrum analizującego aktualną sytuację finansową przedsiębiorstw w całej Europie, także w Polsce, pokazują jasno – firmy wyszły już z najgorszej covidowej zapaści i już nie myślą „tylko” o przetrwaniu. Przyszedł czas na myślenie o planach. Stawiają na zrównoważonych rozwój, bo ten model gwarantuje „bezpieczne”, „zdrowe” funkcjonowanie, zdobywanie kolejnych klientów, podbijanie kolejnych rynków. Przedsiębiorcy jednak doskonale zdają sobie sprawę z faktu, że to wszystko będzie możliwe, gdy ich klienci będą dokonywać terminowych płatności. Firmy, które przetrwały korona-kryzys (niektóre dużym kosztem), nie mogą teraz pozwolić sobie na nową falę zatorów płatniczych – komentuje Krzysztof Krauze, Prezes Intrum w Polsce.
Terminowe płatności obowiązkiem moralnym firm?
Nie tylko konsumenci są nierzetelnymi płatnikami. Dłużnikami są również firmy, a zatory płatnicze funkcjonujące między podmiotami w sektorze B2B to narastający problem, szczególnie po pandemii. Zauważają go także respondenci badania Intrum. 7 na 10 europejskich przedsiębiorców (71 proc.) uważa, że duże biznesy mają obowiązek terminowego regulowania płatności wobec mniejszych dostawców, partnerów biznesowych, itp. Wśród polskich ankietowanych ten odsetek jest nawet wyższy – 73 proc.
– Terminowe płatności są ważne dla firm aż do tego stopnia, że większość, bo 62 proc. przedsiębiorstw w Europie i 63 proc. polskich biznesów jest zdania, że powinny one stanowić część wymaganej sprawozdawczości firm w zakresie zrównoważonego rozwoju, czyli być działaniem czy zachowaniem, z którego podmioty B2B są rozliczane na szerszą skalę. Paradoksalnie można więc uznać, że kryzys wywołany pandemią Covid-19 ma także swoje pozytywne strony – zauważa Krzysztof Krauze, Prezes Intrum w Polsce.
Raport European Payment Report 2022 premierę ma 21 czerwca 2022 r.
cz.info.pl; źródło: Informacja prasowa Intrum
Przypisy:
[1] Dane: GUS.