Movember – wąsami w raka

Cały świat zapuszcza wąsy. Noszą je gwiazdy angielskiej piłki nożnej, aktorzy z Hollywood, a nawet samoloty i budynki.

Można powiedzieć, że w listopadzie mamy prawdziwy wysyp wąsów. Dlaczego nagle wszyscy panowie postanowili je zapuścić? Odpowiedź jest prosta: Movember.

Movember – to międzynarodowa akcja charytatywna polegająca na tym, że w listopadzie mężczyźni zapuszczają wąsy, które mają zwrócić uwagę mężczyzn na to, że powinni dokonywać regularnych badań prostaty. Dodatkowo osoby, które czynnie nie biorą udziału w tej akcji, mogą ją sponsorować poprzez wpłacanie pieniędzy na organziację wskazaną przez osobę zapuszczającą wąsy.

Nazwa akcji Movember to klasyczna gra słów – od moustache (z angielskiego – wąsy) i November (listopad). Wymyślili ją Australijczycy, którzy 15 lat temu siedzieli w jednym z sennych pubów w Adelajdzie i przy piwie usiłowali znaleźć sposób wsparcia dla lokalnego schroniska dla zwierząt. Stwierdzili, że fajnym pomysłem może być zorganizowanie masowej akcji zapuszczania wąsów. Później sprzedawali koszulki z hasłem i w ten sposób uzbierali niezłą sumkę. Pomysł podchwycili inni.

Dziś do akcji Movember przyłączają się mieszkańcy niemal wszystkich krajów na prawie każdym kontynencie. Oczywiście nic tak nie działa na zbiorową wyobraźnię, jak przykład dawany przez gwiazdy. Dlatego w listopadzie wąsy od lat zapuszczają m.in. Daniel Craig, Bearl Grylls czy James Franco. Akcja dotarła również do Polski – w naszym kraju swoją twarzą sygnują ją dziennikarze, aktorzy i osoby znane z małego ekranu.

Wąsami w raka
Choroby prostaty, głównie jej przerost, dotykają już połowę mężczyzn po 50 roku życia, 75% po osiemdziesiątce i aż 90% po dziewięćdziesiątce. To ogromny problem, z którym lekarze na całym świecie wciąż nie mogą sobie poradzić. Powód jest jeden – wstyd.

Mężczyźni coraz aktywniej zachęcają swoje partnerki do badań profilaktycznych, ale sami omijają gabinety lekarskie szerokim łukiem. Boją się lub wstydzą rozmawiać o swoich męskich problemach, nie dopuszczają do siebie myśli, że mogą być poważnie chorzy. A siłą na badanie nikt nikogo nie zaciągnie. Oczywiście, przerost prostaty nie zawsze oznacza nowotwór, jednak praktyka pokazuje, że nieleczone schorzenie bardzo szybko może przerodzić się w zmianę rakową. Późne rozpoznanie w ogromnej większości przypadków oznacza śmierć.

Akcja Movember ma zatem wybitnie społeczną role do spełnienia. Kluczowy dla jej powodzenia jest udział gwiazd. Ci twardzi faceci, których podziwiamy w filmach akcji czy na koncertach, pokazują innym, że badania się nie jest przejawem słabości, tylko ugruntowanej męskości. Symbol akcji – wąsy, wyjątkowo kojarzy się w naszej kulturze z testosteronem, dojrzałością, silnym charakterem. Gwiazdy, ale też zwykli uczestnicy Movember fundując sobie, często niemodny już, zarost pod nosem, wręcz krzyczą: „Hej, zobacz, zapuściłem wąsy, nie wyglądam źle, a Ty patrząc na mnie pamiętaj, żeby od razu umówić się na wizytę u lekarza. Ja już się zbadałem, bo mnie ten problem też może dotyczyć. Jestem facetem, tak jak Ty!”.

Wąsy „zapuszczają” jednak nie tylko celebryci, nie tylko mężczyźni. Akcja Movember zyskała tak ogromną popularność, że w listopadzie sztuczne wąsy pojawiają się na elewacjach znanych budynków, a nawet na kadłubach samolotów.

Nie każdy uczestnik akcji Movember musi od razu zapuszczać wąsy. Każdy może także po prostu wpłacić jakąkolwiek sumę na rzecz fundacji, która propaguje akcję i szerzy wiedzę na temat badań profilaktycznych prostaty. Od 2004 roku fundacja zebrała już 176 milionów funtów, które przeznacza na sponsorowanie badań w biednych regionach świata i organizowanie kampanii społecznych.

Fundacja Movember nie posiada oficjalnej polskiej strony internetowej, jednak popularność akcji i jej promowanie w mediach powoduje, że wielu mężczyzn w Polsce zapuszcza w listopadzie wąsy, zwiększając społeczną świadomość dotyczącą męskich problemów zdrowotnych. W sezonie 2012/2013 Polskiej Ligi Hokejowej do akcji przyłączyli się niektórzy zawodnicy. W 2013 roku do akcji włączyli się dziennikarze Canal+ Polska, namawiając również do udziału zawodników, trenerów i kibiców T-Mobile ekstraklasy.

Oficjalna strona Fundacji Movember

Szukasz kontaktu z organizatorami? Chcesz zrobić event ze zbiórką, ale nie do końca wiesz jak?
Więcej na www.kapitanswiatelko.pl

cz.info.pl