Już wakacje! - nie dla wszystkich...

Dla około 5 milionów uczniów z niemal 34 tys. szkół oraz dla ponad 600 tys. nauczycieli rozpoczęły się wakacje.

Prawie 365 tys. dzieci kończących pierwszą klasę szkoły podstawowej otrzyma swoje pierwsze świadectwa szkolne, a wśród nich 62 768 sześciolatków.

Jednym z najistotniejszych wydarzeń w mijającym roku szkolnym 2013/2014 są zmiany na rynku podręczników szkolnych. Wkrótce – z punktu widzenia rodziców – podręczniki będą darmowe.

Ministerstwo Edukacji Narodowej wprowadza bezpłatny podręcznik dla uczniów, który już 1 września trafi w ręce pierwszoklasistów. Szkoła natomiast otrzyma dotację celową na zakup materiałów ćwiczeniowych oraz podręcznika do nauki języka obcego. W 2017 r. z bezpłatnych podręczników będą mogli korzystać już wszyscy uczniowie szkół podstawowych i gimnazjów.

Rok szkolny 2013/2014 był pierwszym, w którym rodzice płacili mniej za przedszkole swojego dziecka. Rząd po raz pierwszy przekazał środki finansowe z budżetu państwa na wsparcie samorządów, w celu upowszechniania wychowania przedszkolnego. Dotacja przekazana w 2013 r. wyniosła łącznie prawie 504 mln zł. W 2014 r. dotacja przedszkolna wyniesie już 1,6 mld złotych, a w przeliczeniu na każde dziecko – prawie 1 208 złotych. W kolejnych latach dotacja będzie wzrastać.

Mijający rok szkolny był ostatnim, w którym o posłaniu dziecka sześcioletniego do szkoły decydowali jego rodzice. We wrześniu 2014 r. do I klas szkół podstawowych razem z siedmiolatkami pójdą obowiązkowo dzieci sześcioletnie urodzone w pierwszej połowie 2008 r. Pozostałe dzieci z tego rocznika rozpoczną naukę w 2015 r., wraz z całym rocznikiem dzieci sześcioletnich urodzonych w 2009 r.

Zmienił się sposób odroczenia obowiązku szkolnego dla sześciolatków. Teraz będzie można tego dokonać na wniosek rodziców w trakcie całego roku kalendarzowego, w którym dziecko kończy sześć lat. Odroczenie dotyczy roku szkolnego, w którym dziecko ma rozpocząć lub już rozpoczęło spełnianie obowiązku szkolnego.

Wprowadzono przepisy umożliwiające już od września 2014 r. zatrudnienie w szkole podstawowej asystenta nauczyciela prowadzącego zajęcia w klasach I-III oraz asystenta wychowawcy świetlicy. Uregulowano na poziomie ustawowym zasady funkcjonowania świetlic w szkołach podstawowych i gimnazjach.

Zmieniono podstawę programową w zakresie wychowania przedszkolnego. Wprowadzono obowiązkowo bezpłatną naukę języka obcego dla wszystkich dzieci korzystających z wychowania przedszkolnego. Treści nowego obszaru, jeśli tak zdecyduje dyrektor przedszkola, będą mogły być realizowane już od 1 września 2014 r. Natomiast obowiązek w tym zakresie od 1 września 2015 r. zostanie wprowadzony w stosunku do dzieci pięcioletnich, a od 1 września 2017 r. – w stosunku do wszystkich dzieci korzystających z wychowania przedszkolnego.

Rok szkolny 2013/2014 był drugim rokiem wdrażania zmian programowych i organizacyjnych w szkołach ponadgimnazjalnych. Ich celem jest podniesienie jakości kształcenia oraz lepsze przygotowanie młodzieży do życia we współczesnym społeczeństwie poprzez rozwijanie kompetencji kluczowych, zróżnicowanie form kształcenia ogólnego i zawodowego oraz dostosowanie ich do zmian zachodzących na rynku pracy. W trakcie całego cyklu kształcenia uczniowie powinni zdobyć kompetencje kluczowe, na które składają się wiedza, umiejętności i postawy pozwalające na świadome funkcjonowanie w życiu społeczno-gospodarczym. Ze względu na potrzeby gospodarki opartej na wiedzy, za szczególnie istotne uznano stworzenie warunków, dzięki którym wzrośnie liczba uczniów zainteresowanych naukami ścisłymi i technicznymi, a w ich następstwie liczba studentów wybierających taką ścieżkę edukacyjną.

W mijającym roku szkolnym nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego (określona w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół) zaczęła obowiązywać w klasach pierwszych i drugich szkół ponadgimnazjalnych (liceum ogólnokształcącego, technikum i zasadniczej szkoły zawodowej).

Od 1 września 2013 r. wprowadzono również nowe wymagania wobec szkół i placówek, których poziom spełniania wymagań jest ustalany w procesie ewaluacji zewnętrznej (rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 10 maja 2013 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie nadzoru pedagogicznego). W przypadku ustalenia (po 1 września 2013 r.), w wyniku ewaluacji zewnętrznej przeprowadzanej w szkole, spełniania wskazanych w rozporządzeniu wymagań na poziomie E, organ sprawujący nadzór pedagogiczny jest zobowiązany do przeprowadzenia w tej szkole ewaluacji całościowej. Proces ewaluacyjny musi zostać przeprowadzony w terminie nieprzekraczającym 3 lat od dnia przekazania dyrektorowi szkoły/placówki raportu z ewaluacji.

Uległ też zmianie sposób realizacji przez dyrektorów szkół i placówek niektórych zadań związanych ze sprawowaniem nadzoru pedagogicznego. W szczególności dotyczy to zawartości planu nadzoru pedagogicznego. Przykładowo, zamiast uwzględniania w planie nadzoru pedagogicznego tematyki szkoleń i narad nauczycieli na rok szkolny 2013/2014 i następne lata, dyrektor ma obowiązek zaplanowania zakresu wspomagania nauczycieli w realizacji ich zadań.

Mijający rok szkolny był też ostatnim, w którym przeprowadzono sprawdzian dla szóstoklasistów i maturę dla absolwentów liceów ogólnokształcących w dotychczasowej formule. Wiosną przyszłego roku pierwsze roczniki, które uczyły się zgodnie z nową podstawą programową kształcenia ogólnego, przystąpią do egzaminów zewnętrznych
w zmienionej formule na zakończenie szkoły podstawowej i ponadgimnazjalnej.

Ważnym wydarzeniem w edukacji było ogłoszenie w grudniu 2013 r. wyników ostatniej edycji Badania Programu Międzynarodowej Oceny Uczniów PISA (Programme for International Student Assessment) prowadzonego przez OECD. W każdej edycji tego badania sprawdzane są trzy umiejętności 15-latków: czytanie i interpretacja, rozwiązywanie problemów matematycznych oraz rozumowanie w naukach przyrodniczych. W ostatniej edycji, zrealizowanej w 2012 r., uczestniczyło 65 krajów i regionów świata. Polscy uczniowie znaleźli się w czołówce krajów Unii Europejskiej we wszystkich trzech badanych dziedzinach.

MEN szacuje, że w 2014 r. wakacje poza miejscem zamieszkania spędzi w formie zorganizowanej lub wyjazdu indywidualnego około 2 mln dzieci i młodzieży szkolnej. Organizatorzy wypoczynku mają obowiązek zgłosić wyjazd do bazy wypoczynku na 21 dni przed planowanym wyjazdem. Według stanu na 27 czerwca br. w bazie MEN www.wypoczynek.men.gov.pl zarejestrowanych jest 9 200 zgłoszeń wypoczynku w kraju dla blisko 425 210 dzieci, w tym 3 100 zgłoszeń organizowanych w miejscu zamieszkania dla 120 164 dzieci oraz tysiąc zgłoszeń wypoczynku za granicą dla 44 854 dzieci.

cz.info.pl; źródło: MEN