Czy znamy swojego sąsiada?

Sąsiedzkie stosunki Polaków to obraz jak z perypetii Kargula i Pawlaka, czy spokojna idylla? Bliska i zażyła przyjaźń, czy częste kłótnie i spory?

A jak wyglądają relacje między sąsiadami w Częstochowie?

Najnowszy raport „Czy znamy swojego sąsiada?” pokazuje, jaki jest współczesny stosunek Polaków do sąsiadów i jakie są nasze oczekiwania co do tych relacji. W badaniu wzięły udział reprezentatywne próby mieszkańców 19 miast Polski, w tym Częstochowy.

Wyniki badania wskazują, że niemal wszyscy Polacy (95%) mają dobre relacje z osobami z sąsiedztwa, a ponad trzy czwarte (77%) jest zadowolonych ze swoich sąsiadów. Jednak relacje te coraz rzadziej przechodzą na bardziej zaangażowany poziom. Kontakty z sąsiadami są raczej przelotne. Blisko 80% Polaków wita się i rozmawia z sąsiadami w momencie przypadkowego spotkania, ale już tylko połowa zna imiona większości sąsiadów. Tylko 4% utrzymuje relacje towarzyskie z więcej niż kilkoma osobami z sąsiedztwa, a ponad 1/3 nie utrzymuje z nimi żadnych relacji towarzyskich. Dwoma najpopularniejszymi miejscami, w których sąsiedzi nawiązują ze sobą kontakt, są sklepy oraz parki i tereny zielone.

Ponad 82% częstochowian jest zadowolona ze swoich sąsiadów, a aż 98% ankietowanych określa stosunki z nimi jako dobre. Mieszkańcy Częstochowy są w czołówce jeśli chodzi o stopień kontaktów z sąsiadami – aż 26 % badanych określa je jako zażyłe, co stanowi najlepszy wynik w skali kraju. Pomimo sympatii i dobrych kontaktów z sąsiadami, częstochowianie ograniczają znajomość z sąsiadami do przelotnych kontaktów – ponad połowa badanych (51%) nie utrzymuje relacji towarzyskich takich jak wspólne wyjścia czy odwiedziny w domu.

Celem ogólnopolskiego badania „Czy znamy swojego sąsiada?” było zebranie danych na temat relacji sąsiedzkich w wybranych regionach Polski. W badaniu realizowanym w kwietniu 2014 r. wzięła udział ogólnopolska, reprezentatywna próba osób w wieku od 25 do 55 lat. Polacy zadeklarowali swoje przekonania w obszarach dotyczących relacji z sąsiadami, wspólnoty sąsiedzkiej, najbliższego otoczenia, a także przedstawili swoje oczekiwania co do zmian relacji z sąsiadami. Badanie na zlecenie Pasaży Tesco, realizujących program „Pasaż Tesco. Poznaj bliskiego sąsiada” przygotował instytut badawczy MillwardBrown SMG/KRC.

Szczegółowy raport do pobrania

 

 

 

cz.info.pl; źródło: Informacja prasowa