Tekst stanowiska zostanie przedstawiony Wicepremieri minister infrastruktury i rozwoju Elżbiecie Bieńkowskiej oraz przesłany do parlamentarzystów i wszystkich zainteresowanych samorządów samorządów.
STANOWISKO
Samorządowców miast, gmin i powiatów przyległych do DK-1 w sprawie przebudowy drogi krajowej DK-1 na odcinku od Częstochowy do Piotrkowa Trybunalskiego na drogę ekspresową i poprawy bezpieczeństwa jej użytkowników
W związku z przyjętą w grudniu 2013r aktualizacją Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015, Samorządowcymiast, gmin i powiatów przyległych do DK-1 stwierdzają, że dokument ten pomija interesy społeczności zamieszkujących tereny przyległe do dotychczasowej drogi DK-1 na 70 kilometrowym odcinku od Częstochowy do Piotrkowa Trybunalskiego.
Przebudowa drogi DK-1 jest niezbędna z uwagi na konieczność zapewnienia użytkownikom tej drogi bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Jednak budowa płatnej autostrady na tym odcinku odizoluje niektóre gminy od ważnego dla rozwoju gospodarczego ciągu komunikacyjnego, co spowoduje degradację gospodarczą terenów przyległych i ubożenie lokalnych społeczności.
Tych wszystkich niedogodności nie ma między Piotrkowem Trybunalskim a Warszawą (Mszczonowem), gdzie drogę krajową przebudowano na drogę ekspresową: jedzie się tam płynnie i bezpiecznie.
Stoimy nadal na stanowisku, że skoro wykonano nowy przebieg autostrady A1 na odcinkach granica państwa – Pyrzowice (docelowo Częstochowa) i Piotrków Trybunalski Gdańsk, powinien powstać także nowy przebieg autostrady A1 na brakującym odcinku Częstochowa – Piotrków Trybunalski.
Skoro nie ma perspektyw na dokończenie budowy autostrady A1 na w/w odcinku w najbliższych latach uważamy, że należy przedmiotowy fragment DK-1 przebudować na drogę ekspresową budując w pierwszej kolejności bezkolizyjne wiadukty nad drogą (wykorzystując istniejący projekt techniczny) a także zaprojektować i wybudować większą liczbę węzłów łączących pominięte w dotychczasowych planach miejscowości.
Dodatkowo wybudowanie płatnej autostrady po śladzie drogi DK-1 doprowadzi do pogorszenia i dewastacji stanu istniejących dróg wojewódzkich, powiatowych i gminnych sąsiadujących z autostradą nieprzygotowanych konstrukcyjnie na wielokrotny wzrost obciążenia.
Najbardziej zagrożona jest droga DK-91 – droga alternatywna do planowanej autostrady A1. Jeżeli powstanie płatna autostrada, to kierowcy unikając opłaty za jej przejazd skierują się na drogę DK-91 dzieląc np. miejscowości Rędziny, Kłomnice, Kamieńsk czy Radomsko na dwie nie mające ze sobą połączenia części.
Dotychczasowe wieloletnie konsultacje projektów budowy A1 i DK-91 nie odniosły skutku w postaci uwzględnienia interesów mieszkańców gmin przyległych do DK-1.
W związku z faktem, iż 70 kilometrowy odcinek planowanej autostrady A1 od Częstochowy do Piotrkowa Trybunalskiego, jako jedyny na całej jej długości, przebiega po istniejącym śladzie DK-1, domagamy się aby w planach inwestycyjnych na najbliższe lata uwzględnić przebudowę tej drogi na drogę ekspresową. Takie rozwiązanie pozwoli również na korzystanie przez mieszkańców gmin, przez które przebiega przedmiotowy odcinek DK-1, z nabytego prawa do bezpłatnego i nieograniczonego dostępu do tej drogi.
Domagamy się również, aby przed przebudowaniem drogi DK-1 została wykonana przebudowa i rozbudowa drogi DK-91 (w tym również jej obwodnic) na odcinku od Częstochowy do m. Srock w celu poprawy bezpieczeństwa jej użytkowników, a także przygotowania jej na większe niż dotychczas obciążenie ruchem.
Uważamy, że projekt przebudowy w/w odcinka DK-1 na drogę ekspresową oraz budowa, przebudowa i rozbudowa sieci dróg alternatywnych, w tym DK-91, powinny znaleźć się w: Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015, w Mandatach Negocjacyjnych Województwa Śląskiego i Łódzkiego a także w rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych.
Częstochowa 31.03.2014 r.
cz.info.pl; źródło: Starostwo Powiatowe