Sprzedaż karpia z lodu czy chłodni, tak jak innych ryb, zmniejsza cierpienie tych zwierząt i takie rozwiązanie proponujemy konsumentom. Łączmy tradycję z nowoczesnością!
Klub Gaja od początku swojej działalności występuje przeciwko męczeniu żywych karpi.
Początki kampanii sięgają roku 1976, kiedy to Jacek Bożek, założyciel i obecny Prezes Klubu Gaja, uratował rybę z rodzinnego domu i wypuścił ją na wolność. Tak narodził się pomysł na kampanię Jeszcze żywy KARP, która w 1998 roku została przekształcona w szeroką kampanię społeczną Klubu Gaja.
Klub Gaja pierwszy zwrócilił uwagę na los karpi zabijanych na ulicach, na oczach przechodniów i dzieci. Organizował akcje i happeningi. Wysyłał co roku listy i petycje do administracji publicznej, zwracając uwagę na konieczność przestrzegania istniejącego prawa. Dzięki ich zaangażowaniu udało się zwiększyć kontrolę weterynaryjną i handlową w punktach sprzedaży, by zabijanie ryb nie odbywało się na oczach klientów oraz by trudnili się tym sprzedawcy przeszkoleni do wykonywania takich czynności.
{youtube}http://www.youtube.com/watch?v=9lGE7Z1ZQAA&feature=youtu.be{/youtube}
Długofalowe działania Klubu Gaja doprowadziły do zmiany prawa. w 2009 roku Sejm, na wniosek Klubu Gaja, znowelizował Ustawę o ochronie zwierząt.
Zmieniony art. 2 wskazuje, iż ustawa chroni także ryby, tak jak wszystkie kręgowce, które odczuwają ból, strach i stres. Przypadki pakowania żywych ryb do foli, a także trzymanie ich w stłoczonych i w zbyt małych basenach mogą być od tej pory zgłaszane m.in. inspekcji weterynaryjnej.
Warto podkreślić, że polskie stawy hodowlane, które mają kilkaset lat tradycji, są często ostoją wielu cennych gatunków roślin i zwierząt. Wobec niedoboru ryb z naturalnych ekosystemów Komisja Europejska zamierza przeznaczyć duże środki na rozwój akwakultury. Trzeba więc zadbać o to, aby polskie stawy nie zostały przekształcone w przemysłowe hodowle, dlatego kampania Jeszcze żywy KARP mówi także o zrównoważonym rozwoju akwakultury.
Zaangażowanie publicysty i kucharza Roberta Makłowicza w kampanię w 2009 roku zwiększyło społeczne zainteresowanie tym tematem. Ambasadorami kampanii zostali także Magdalena Różczka, Julia Pietrucha, Magdalena Popławska i Bartłomiej Topa. W 2011 roku do kampanii włączyli się: pisarka Olga Tokarczuk oraz dramatopisarz Artur Pałyga.
Edukacja konsumentów oraz zmiana ich przyzwyczajeń to procesy długofalowe. Z tego też powodu Klub Gaja, przy wsparciu wielu osób i instytucji, co roku konsekwentnie zwraca uwagę opinii publicznej na niepotrzebne cierpienie karpi w okresie przedświątecznym. Zachęca także konsumentów do świadomych wyborów i kupowania karpia z lodu lub z chłodni.
Więcej o kampanii TUTAJ
cz.info.pl; źródło: Klub Gaja