Jak ZUS korzysta ze sztucznej inteligencji

Sztuczna inteligencja w ZUS to nie przyszłość, tylko teraźniejszość. Zakład Ubezpieczeń Społecznych to jeden z najbardziej zdigitalizowanych urzędów w Polsce. O tym w jaki sposób instytucja wykorzystuje sztuczną inteligencję czy nowe technologie do realizacji swoich zadań będzie można się dowiedzieć 27 czerwca podczas sympozjum „AI – nowe możliwości dla przemysłu i administracji”.

Wydarzenie organizowane jest przez Oddział ZUS w Częstochowie, Centrum Informatyki ZUS i Politechnikę Częstochowską. Obędzie się na Wydziale Inżynierii Mechanicznej i Informatyki Politechniki Częstochowskiej w sali B1. W programie wykłady i panel dyskusyjny naukowców i praktyków na temat historii i współczesności sztucznej inteligencji oraz jej zastosowania w praktyce, w tym do realizacji bieżących zadań w administracji publicznej.

Warto przypomnieć, że ZUS jest wiodącą instytucją jeśli chodzi o rozwiązania w e-administracji. Przetwarza ok. 200 TB danych o swoich klientach, to tyle, ile 78 mln stron dokumentów tekstowych czy PDF. Samych zwolnień lekarskich jest ok. 2 mln miesięcznie.

- Taka ilość dokumentacji jest niemożliwa do przerobienia dla pracowników urzędu. Dlatego ZUS postawił na rozwiązania technologiczne, sztuczną inteligencję. Na podstawie posiadanych przez ZUS danych specjalne algorytmy wyodrębniają elementy ryzyka a następnie zostają im przypisane wagi. W ten sposób kalibrowane są algorytmy w ZUS, pozwalające na skuteczniejsze typowanie przypadków do sprawdzenia. Tak jest w przypadku zwolnień lekarskich – mówi Beata Kopczyńska, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie śląskim. - Mamy specjalny algorytm, który typuje do kontroli losowo wybrane osoby, ale też tych ubezpieczonych, u których widać pewien trend w działaniu. System wyłapuje np. osoby, które często biorą zwolnienia lekarskie u kilku lekarzy – dodaje.

Więcej o zastosowaniu sztucznej inteligencji, dobrych praktykach i rozwiązaniach będzie można usłyszeć od prelegentów czwartkowego sympozjum.

Szczegółowy harmonogram wydarzenia poniżej:

• 10:00 Otwarcie sympozjum
• 10:20 Historia i współczesność sztucznej inteligencji - prof. dr hab. inż. Rafał Scherer, z-ca kierownika Katedry Inteligentnych Systemów Informatycznych PCz,
• 11:05 Zastosowanie AI do obsługi zgłoszeń Centrum Informatyki ZUS - Jan Polański MBA, z-ca dyrektora ds. Wsparcia Informatycznego w obszarze Aplikacyjnym Centrum Informatyki ZUS,
• 11:45 Przerwa
• 12:15 Panel dyskusyjny: AI – nowe możliwości dla przemysłu i administracji
Panel poprowadzi: Jan Polański, MBA – z-ca dyrektora ds. Wsparcia Informatycznego w Obszarze Aplikacyjnym Centrum Informatyki ZUS
Uczestnicy panelu:
- prof. dr hab. inż. Rafał Scherer – z-ca kierownika Katedry Inteligentnych Systemów Informatycznych PCz
- dr hab. Piotr Duda, prof. PCz – profesor w Katedrze Inteligentnych Systemów Informatycznych PCz
- dr Sebastian Skolik – adiunkt w Katedrze Socjologii Stosowanej i Zarządzania Zasobami Ludzkimi
- Paweł Rusek z-ca dyrektora do spraw wsparcia informatycznego w obszarze techniczno-systemowym
- Józef Sroka Naczelnik Wydziału Wsparcia Informatycznego w Obszarze Projektowania i Utrzymania Narzędzi do Analityki Biznesowej
• 12:55 Pytania otwarte
• 13:15 Podsumowanie i zamknięcie sympozjum

cz.info.pl; źródło: Informacja prasowa ZUS