Dzień Darwina, czyli Dzień Ewolucjonizmu

Dzień Darwina jest świętem obchodzonym w wielu krajach mającym na celu popularyzację teorii ewolucji na drodze doboru naturalnego, stworzonej przez Karola Darwina.

Obchodzone jest w rocznicę urodzin Darwina, 12 lutego.

Bez wątpienia teoria ewolucji Karola Darwina jest dużym osiągnieciem nie tylko naukowym. Warto przypomnieć, ze Karol Darwin nie posiadał stopni naukowych i nie pracował na uczelni.

Według współczesnych standardów nie miałby szans na żaden grant naukowy ani awans zawodowy (akademicki). Mikołaj Kopernik także pracował poza ośrodkiem uniwersyteckim, gdzieś na prowizji. Wielkie odkrycia potrzebują spokoju do przemyśleń i czasu do starannego spisania.

Organizatorzy dni Darwina starają się popularyzować nauki ścisłe i przyrodnicze w powiązaniu z naukami humanistycznymi i sztuką, promując podejście interdyscyplinarne. Celem obchodów jest ukazanie znaczenia nauk przyrodniczych dla różnych dziedzin życia codziennego, dla zrozumienia procesów, w których wszyscy uczestniczymy. Przedstawienie informacji o życiu i dokonaniach Karola Darwina jest często okazją do dyskusji na temat miejsca i roli naukowca w społeczeństwie.

Dzień Darwina to święto ewolucjonizmu. Racjonaliści świętują oczywiście nie poprzez bicie pokłonów przed ołtarzem Darwina, lecz przez popularyzację nauki, darwinizmu i dorobku Ojca ewolucjonizmu. Racjonaliści stworzyli święto ewolucjonizmu po to, aby efektywniej docierać z ewolucjonizmem pod „strzechy”, aby skuteczniej przebijać się przez gruby mur przesądów i obojętności.

Teoria ewolucji stanowiła milowy krok na drodze do zrozumienia historii życia na Ziemi, do zrozumienia tajemnicy przekazywania informacji genetycznej i zmian dokonujących się w organizmach, na drodze do zrozumienia pochodzenia moralności, czy na drodze do rewolucji w medycynie. Świat po odkryciach Darwina jest tak samo radykalnie inny jak świat po odkryciach Kopernika.

Podobnie jak Karol Darwin, każdego dnia jesteśmy obserwatorami różnorodności otaczających nas roślin i zwierząt. Teoria powstawiania gatunków w wyniku doboru naturalnego Darwina wywarła i wywiera ogromny wpływ na kulturę. Warto przy okazji przypomnieć że termin ewolucja... zawdzięczamy filozofom.

W ramach Dnia Darwina Racjonaliści:
- Proszą naukowców, głównie biologów o komentarze dotyczące znaczenia darwinizmu dla współczesnej nauki i dla naszego życia.
- Podejmują sondaż wśród uczniów o tym, jak wygląda nauczanie ewolucjonizmu w ich szkołach.
- Wysyłają e-maile do ponad tysiąca szkół z informacją o tym, czym jest Dzień Darwina z apelem o to, aby szkoła podjęła wówczas kwestię ewolucjonizmu, licząc tym samym na reakcję i informację od uczniów i nauczycieli, których szkoły podjęły 12 lutego temat ewolucjonizmu.
- Patronują książkę „Ewolucjonizm” Burtona S. Guttmana — jest to wprowadzenie do ewolucji dla laików (wydawanej przez Centrum Kształcenia Akademickiego).
- Przygotowują e-kartki ewolucjonistyczne.
- Przygotowują informację (komunikat prasowy) dla polskich mediów o Dniu Darwina z apelem do podjęcia tematu ewolucjonizmu.

Program Dnia Darwina ma na celu pogłębienie zrozumienia ewolucjonizmu oraz popularyzację życia i dzieła Karola Darwina, by przybliżyć nauki przyrodnicze społeczeństwu. Program stawia sobie następujące zadania:

- poprawić jakość nauczania oraz udostępniać zasoby edukacyjne nauczycielom;
- ułatwiać kontakty między społecznością naukową a resztą społeczeństwa;
- promować udział w badaniach naukowych i zainteresowanie naukami przyrodniczymi;
- przeciwdziałać szkodliwym skutkom powszechnej dezinformacji.

Skupia się on na dwóch głównych kategoriach działań:
- działalność oświatowa: całoroczna działalność oświatowa pod hasłem "Rozwijajmy świadomość" ("Evolving Awareness ");
- oddziaływanie społeczne: doroczne obchody na całym świecie organizowane z okazji Dnia Darwina — 12 lutego.

Program Dnia Darwina stara się zwiększyć liczebność uczestników obchodów Dnia Darwina oraz imprez odbywających się w rocznicę urodzin Karola Darwina poprzez:
- zachęcanie organizacji, grup lokalnych i klubów studenckich do organizowania lub goszczenia imprez z okazji Dnia Darwina;
- zachęcanie szkół, klas, nauczycieli i uczniów do obchodzenia Dnia Darwina poprzez organizację specjalnych zajęć;
- zachęcanie naukowców i studentów do urządzania w lutym wystaw lub imprez wydziałowych z okazji Dnia Darwina;
- zachęcanie księgarń i bibliotek do urządzania w lutym wystaw z okazji Dnia Darwina;
- zachęcanie muzeów przyrodniczych, ośrodków naukowych, ogrodów zoologicznych, arboretów, i podobnych instytucji do upamiętniania Dnia Darwina okolicznościowymi wystawami;
- zachęcanie środków masowego przekazu do promowania Dnia Darwina na szczeblu lokalnym, krajowym i światowym;
- zachęcanie klubów młodzieżowych, kafejek i innych miejsc, gdzie spotykają się ludzie do uczestniczenia w Dniu Darwina;
- zachęcanie do indywidualnego uczestnictwa w obchodach przez udział w imprezach i aktywne włączenie się do działalności oświatowej.

Program Dnia Darwina stara się szerzyć wiedzę o życiu i dokonaniach Karola Darwina, znaczeniu biologii ewolucyjnej dla naszego zrozumienia świata oraz fundamentalne znaczenie nauk ścisłych i przyrodniczych w naszej cywilizacji. Realizacji tego zamierzenia służy:
- ukazywanie życia i dorobku Karola Darwina, a także jego wpływu na świat (myśl ewolucyjna przed i po Darwinie, rozwój jego koncepcji na przestrzeni stuleci oraz spojrzenie na Darwina jako przykład miejsca i roli naukowca w społeczeństwie);
- ukazywanie życia i dorobku innych osób, takich jak Thomas Henry Huxley, zwany "psem łańcuchowym Darwina", oraz honorowanie badaczy, którzy rozwijali i rozwijają badania nad ewolucją;
- dostarczanie źródeł i materiałów do działalności popularyzatorskiej i oświatowej;
- obalanie mitów i dezinformacji rozpowszechnianych na temat Karola Darwina i ewolucjonizmu; walka z coraz aktywniejszymi dziś ruchami anty- i pseudonaukowymi.

Organizatorzy Dnia Darwina starają się popularyzować nauki ścisłe i przyrodnicze w powiązaniu z naukami humanistycznymi i sztuką, promując podejście interdyscyplinarne poprzez:
- „uczłowieczenie” nauk ścisłych i przyrodniczych poprzez ukazywanie ich zastosowań we wszelkich dziedzinach życia codziennego i procesach, w których wszyscy uczestniczymy;
- wspomaganie cudzych wysiłków na rzecz popularyzacji, obrony i udoskonalania nauczania przedmiotów ścisłych i przyrodniczych;
- ukazywanie i podkreślanie roli nauk ścisłych i przyrodniczych dla humanistyki i sztuki.

cz.info.pl